lördag 13 juni 2020

Ridkurs dag 1

Peters ord: "Din största styrka är att du är väldigt ridtekniskt kunnig, målinriktad, konsekvent ridning med väldigt mycket tålamod"...  Johans ord: "Väldigt fin häst"..

Vi kan väl säga att jag med två lite småröda kinder känner mig väldigt stolt och glad.

Så, vad har vi gjort då under denna extremt varma men (tack och lov) blåsiga dag. Första lektionen var bara avstämning.. Var är vi nu, hur ser det ut nu, instruktörerna fick se oss hur vi rider osv.
De splittade upp sig så Johan tog hand om ena ekipaget och Peter det andra (typ de ekipage de i normala fall har) men båda instruktörerna tittade på båda ekipagen av och till.  Jag fick Peter, förstås..

Jag fick visa hur jag värmer upp. Jag brukar ju skritta och rida skänkelvikning fram och tillbaka, galoppfattning på mycket liten volt, lite samlande piaff.  Sedan var det att visa upp gångarter, så jag visade kort tempo tölt och lite trav. Galopp, skritt hade de redan sett vid uppvärmningen.

Sedan bad jag Peter rida, då jag inte ser Teo så ofta själv. Peter red runt och berömde hans välskolade träning.  Teo är riktigt välriden, vältränad.. Inga svårigheter där inte.
Jag poängerade att man alltid måste vara "med" Teo, annars faller han isär och faller inåt på volten och Peter provade att släppa allt och voilá - det var precis det som hände. Jag noterade att  när Peter red så behövde Teo mer aktivitet bak, poängterade det (hehe, det blev som jag höll lektion för Peter) och han aktiverade Teo lite mer och då såg jag det. Aha!! Det var inte Teo som inte kunde, det var Peter som var.. tja, lat?

Sedan skulle det vara teori vid lunchen men,, nja.. Det var mer hur vi ska göra under helgen.

Lektion två fick jag visa upp Teo på ovalbanan. Jag förklarade att Teo har torgskräck. Han gillar inte att gå ensam på ovalbanan och jag får jobba mycket med hans glädje.
Men jag fick rida kort tempo tölt, lite högre tempo än jag ville rida men DÄR kom gången, kicken, trycket, wow-et..
Sedan trav.. typ samma där. Teo går djupt i sin grundform men enligt instruktörer inte bakom hand men för att inte hamna i 5.0-träsket som en del domare dömer mig mot pga "bakom hand" så måste jag rida i lite högre tempo.. Högre tempo = lite upphöjd nacke. Det är svårt för Teo att hamna i typ "slängtrav" så han slog  upp i galopp då och då men det är övning som gäller.

Lördagen ska jag fortsätta med ovalbanan men den här gången med boots. Ja, jag rider sällan med boots, onödigt och varför ska man rida med sånt?? Men nu ville båda att jag skulle ha boots så då åker bootsen på. Ska bli spännande att höra vad de säger.

Söndag ska jag då träningstävla men allt vad det innebär, hur jag ska rida fram, hur jag ska rida på banan osv. Jag satsar V1. Peter frågade om vilka klasser jag ville köra, V5, T8.. jag bara.."ehh, jag vill nog spänna bågen lite mer, V1! Aha, jamen då så!! Då kör vi V1. Men jag förklarade också att jag vill inte ta någon töltklass pga att vi är inte där ännu och jag vill inte ge Teo dålig känsla på ovalbanan.

Bilder kommer senare..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar