måndag 29 juni 2020

Liten skadad Solfari

Min stallkompis meddelade mig ganska sent på kvällen när hon var där att Solfari var skadad. Jag låg och sov men naturligtvis åkte stallkläderna på, datorn hängde med (man vet aldrig om man måste jobba i stallet än på jobbet), hästpasset, mobilen och laddaren (vis av erfarenhet när man sitter och snackar i mobilen länge med veterinär) och Ida förstås..

Kom till hagen och såg där min lille plutt som hade rätt ont i benet, ett litet sår men blodigt och något vitt skum kom ut genom det lilla sårhålet. På med grimman, stallkompis tog med sig Teo upp och så gick vi till stallet.


Numera riskerar jag inget efter Brana-incidenten, så jag ringde veterinär direkt. Fick ta en massa bilder på såret, läget osv och skicka till veterinären, härligt numera med mobiler,  som efter att ha tittat på bilderna kom direkt. Det är dessutom fel årstid att få sårskador med tanke på flugor, så lätt att få lymfangit.





Solfari skötte sig underbart med veterinären, så lite hanterad som han är. Stod stilla som ett ljus medan veterinär tittade på tänder, lyssnade på hjärtat, lungor, mage och tog tempen, ingen feber 37.1. Sen fick han lite lugnande och så började det. Raka en rejäl bit av pälsen runt såret, tvätta, tvätta, tvätta och så palpera inne i såret. Tack och lov så var det bara ett sår under huden men ganska rejäl ficka, typ lite större än en handflata, så det blev till att öppna två små öppningar högt och lågt och så in med dränage. Stelkramp-spruta fick han också. Det vita skummet var sårvätska som hade tryckts ut genom det lilla hålet när han rörde sig och då skummat eftersom det var mycket ödem men ett yttepyttelitet utgångshål

Sen in i boxen och så fick jag lite extra-jobb så här på natten. Täcka såret med snögg (polsterpack) vilket är ett självhäftande skydd och så en liten kompress där under mot såret. Varje dag ska jag sedan skölja sårfickan med vatten och så täcka såret. Hålla koll på temp, att såret inte svullnar och hans allmäntillstånd, för då måste jag kontakta veterinär igen.  Han ska sova inne på nätterna och gå i egen hage tills såret är helt läkt. Jag ska ta bort dränaget om ca 4 dagar.
Som ni ser efter rakning så är det ett tydligt märke efter en pinne. Först penetrering och sedan längsgående skrap efter pinnen.. 

Men så kvavt det var inatt.. Veterinären och jag svettades trots att vi mestadels stod still och miljoner med myggor i stallet. Måste vara oerhört plågsamt för hästarna, inne som ute med alla myggor. Solfari hade minst 40 mygg på sig, så innan jag åkte hem (vid typ 01:30) fick både Solfari och Teo, som njöt av att vara inne, en rejäl skvätt flugspray på sig.

Jaaa, och så upp imorse då vid "normala" 04:30 (hade då sovit ca 2 timmar, yeeey!), för att åka till stallet där jag möttes av 2 glada hästar som gärna ville komma ut. Solfaris klisterlapp hade lossnat så jag fick sätta på en ny och så leda ner båda till hagen. Teo fick gå ut med sina kompisar medan Solfari hamnade i vår s.k lunchhage där det är gräs upp till magen på honom, tänkte att han kanske låter bli såret då om han får massa gott käk. Kan lova att de andra hästarna blev rätt avundsjuka och ville också gå in till Solfari.

Under veckan ska jag ta med mig en såg och såga bort alla spetsiga gamla pinnar som sticker ut från träden eller från marken. Jag tycker hästar ska klara det mesta men ibland måste man hjälpa dem lite.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar