onsdag 12 februari 2020

Galna hästar

Ja, vad ska man säga om gårdagen?? Vi skulle ut och rida, vilket vi gjorde men när vi kom till en viss punkt i skogen så blev båda hästarna helt galna. Visst, vi har mycket vilt ute och visst, det finns vildsvin men så här galna har de inte varit. Vi valde att vända vilket gjorde att båda hästarna ville skena iväg, vilket de inte fick (förstås) men det var riktigt jobbigt att hålla kvar dem.

Therese valde att sitta av då hon känner sig mer bekväm med att hantera hästen från marken än från sadeln, jag fungerar ju tvärtom.  Kan lova att båda hästarna ville dra iväg!  Eftersom Teo nu skrittade mkt snabbare än Therese och Mestur kunde göra valde jag också att sitta av. Vi båda fick hantera två mycket heta hästar som av och till kastade sig framåt, taktade på i skritt/tölt bredvid oss. Det blev en liten promenad av den längre kalibern.

När vi väl kom tillbaka till stallet så tog jag av Teo reflextäcket och gick ner till ridvolten för att rida. Jobbade på i tölten när Therese kom ner med Mestur, tydligen hade Mestur stått och stegrat i gången.. Så hon longerade medan jag red.

Och jo, Teo fick jobba ordentligt. Kan man hålla på och löjla sig som han gjorde när vi gick hemåt, så kan man arbeta på volten! Det blev tölt och galopp i små och lite större volter och till slut varvade han ner och var totalt sjöblöt, jag likaså.

Mestur hade lite svårigheter med longeringen och ville bara gå till Teo, av och till stegrade han faktiskt för att han inte fick som han ville och jag noterade att Therese hade lite bekymmer, Frågade om jag skulle assistera och fick ta över longeringen medan Therese skrittade av Teo. Och hej så det gick runt runt och ibland uppåt! Vi höll på ett tag och till slut började han sänka halsen och slicka sig om munnen. Då avbröt vi.

Jag kan lova att det rann svett om Teo, rann svett om Mestur och rann svett om mig. Det var en tuff ridkväll det här. Efter hästarna hade fått sitt i boxarna så åkte vi hem och jag ställde mig i duschen typ direkt. Intressant kväll

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar