torsdag 6 februari 2020

Det går fort nu...

Jag tycker som alla andra när man blir äldre, det går lite för fort!! Tycker det var nyligen som jag köpte Solfari och nu börjar jag planera för hans hemkomst.

Jag hoppas så innerligt att alla 4 kan går tillsammans, det skulle underlätta en hel del. Som det är nu går Teo i egen hage medan de andra två går tillsammans.. Teo fungerar inte så bra med den nyaste kompisen så jag tog beslutet att skicka ut Teo ur flocken. Vissa hästar fungerar liksom inte, för Teo fungerade med alla andra men just den här hästen och Teo fungerar inte.. Den hästen ska bort, enligt Teo.

Men jag hoppas att lite egen hagtid på typ 1 år har fungerat och att han accepterar den där hästen samt lilla Solfari som kommer 1 maj. Jag har 3 lediga dagar och kommer bevaka detta hela tiden, fungerar det inte så har vi förstås lösningar på det:

  • Plan 1: Alla 4 går tillsammans. Optimala då alla hästar behöver gå i flock och enklast för oss att jobba med. 
  • Plan 2: Teo och Solfari får gå tillsammans i sin hage medan de andra två går i andra hagen. Dugligt då det händer att mina stallkompisar ibland får rida själva och då blir inga av mina ensamma i hagen. 
  • Plan 3: Solfari går med de andra två och Teo går själv. Inte alls en bra lösning eftersom då blir Solfari ensam när mina stallkompisar drar iväg på ridturer. Även om Teo är precis bredvid.
  • Plan 4: Teo går med fina fuxen och Svartingen (nykomlingen) går med Solfari. Har aldrigt tänkt på denna plan faktiskt men det är ju ungefär lika dum plan som plan 3 eftersom det händer att mina stallkompisar rider utan mig och då blir båda mina ensamma.

Jag har, så gott jag har kunnat, fixat hagen med 3 trådar, högt upp och långt ner samt reptråd med lågt motstånd m a o hög nivå på strömmen.. Sedan kommer jag, lite beroende på hur det går med hästarnas hopsläpp, sätta in en kanal där andra hästar kan komma riktigt nära staketet. Vill inte ha hästar sniffandes på mina hästar!  Kommer även göra en ny vattenbalja inför vintern..
Vi ska se om jag inte kommer köpa ett skjul också så jag kan välja att ha dem ute under vintern..

Boxen är redo, eller kommer vara innan den här månadens slut. Bra vattenhinkar med bra hållare, hingstgaller över boxdörren, automaten installerad, stallgången säkrad så gott det går.

Det var ett tag sedan jag tog hand om en unghäst, en riktigt ohanterad unghäst och den här gången ska jag försöka göra allt på mitt sätt.. Så som jag vill ha hästar och inte som en bok säger åt mig att hantera och rida in unghästar. Jag vill göra lite på "det nya sättet" eller som en del skulle säga, på det väldigt gamla sättet med kommunikation.

Ketill som jag rider på och Frenja min unghäst. Jag tog med henne överallt, på kurser, tävlingar, långturer osv. Hon fick hänga med överallt för jag anser att det är bra för unghästar att gå själv och se mycket med en erfaren trygg häst bredvid. Minns fortfarande en långtur där jag red med flera kompisar och hon hängde förstås med.. På en väldigt trafikerad väg så sa jag bara "OMSLUT" och då kom mina kamrater och la sig runt henne, jag på hennes högra sida, mamma med Kjartan längst fram, Sus med Kappi på hennes vänstra sida och Bettan med Hrimfaxi bakom henne - så hon kände sig helt trygg trots stora långtradare som körde förbi.. 

1 kommentar: