måndag 24 februari 2020

Effektiv men skön helg

Min stallkompis har varit rejält sjuk under veckan som har varit, typ influensan, så jag har tagit hand om hästarna helt själv vilket innebär mocka boxar, ta in/ut hästar, fixa hösilage och vatten. Det har inte varit så ansträngande tack vare att vi har väldigt tydliga rutiner på vad som ska göras samt automaterna och det faktum är att jag är ett kontrollfreak som gillar att veta allt och under den här veckan har jag vetat allt eftersom det är jag som har gjort allt.

Men i helgen blev hon (äntligen) frisk och kunde börja ta lite pass igen. Så lördagsintaget tog hon, likaså söndagsmorgonen. Som jag njöt av att få lite fritid.. Lördagsmorgonen tog jag utsläppet, så det var uppe före tuppen, lägga ut mat i hagen, släppa ut hästar, mocka alla boxar, rigga vatten till samtliga i boxarna, rigga insläpps- och kvällshösilage till samtliga men sen åkte jag till föräldrar för att sedan dra vidare till min yngsta storebror och fira hans födelsedag. Hela syskonskaran dök upp vilket var väldigt roligt och vi snackade lääänge.

Senare på kvällen drog jag till stallet, då var jag helt ensam i stallet, och tog en liten ridtur på volten i stormen (20m/sek)..  Älskar detta väder eftersom det visar hur små vi är och vilka makter naturen har.

På kvällen/natten passade jag på att storstäda hemma..

För på söndagsmorgonen tog jag rejäl sovmorgon och njöt av morgonstunden som har guld i mun. Passade även på att tvätta, laga luncher till hela veckan, diska (har ingen diskmaskin), dammsuga altaner, ta in ved, städa uppe på vinden.. Jösses så effektiv jag var!
Ida i fönstret och spanar katter
Jag lagar pannkakor, morotsbiffar, kassler, broccoli- och bacon paj och lyckas glömma stekspaden på en av plattorna så den blev öronmärkt. 
Söndag kväll; Godnatt stallet. Ses imorgon.

Efteråt passade jag även på att ta en liten tupplur mitt på dagen för att sedan åka till stallet vid 17 tiden för att ta in hästarna, rida lite på volten och borsta, gulla med hästarna.

Vilken underbar helg!!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar