måndag 10 februari 2020

Helg, Vind, Lera, Uppsittning

Ohh, mysiga helg, du försvinner på tok för snabbt.

Hade föräldrar och moster på besök på lördagen. Min moster är väldigt tokig i skidsport, så naturligtvis åkte teven på..

Skidor..
Min matte... 

På eftermiddagen drog jag till stallet för att ta in hästarna. Jag var totalt ensam på lördagskvällen i stallet så jag gick där och gnolade för mig själv. Tog in grabbarna, gav dem hösilage, riggade automater och så fram med alla grejer, borsta av Teo, sadla, tränsa och ut till ridvolten.

Det finns en tjej på Instagram som alltid diskuterar det här med uppsittning och att man ska kunna sitta upp utan sadelgjord så jag var tvungen att kontrollera om jag fortfarande kunde utföra denna uppsittning. Har kunnat förut men det var många år sedan. Sagt och gjort, riggade kameran och satt upp - utan sadelgjord. Ja, jag vet att man inte ska sitta upp inne i stallet men jag ville inte prova detta ute om jag skulle misslyckas och ligga på backen och så har jag en lös häst ute i naturen. Hjälm hade jag på mig, naturligtvis!
Kanske lite väl snabb uppsittning men det var ett tag sedan jag gjorde det här och ville inte chansa. Det gick i alla fall..




Jag har noterat att Teo går lite på sparlåga och när han gör det så blir han lite stel, tar inte i ordentligt med bakbenen så i lördags fick jag väcka upp honom lite. Så fort jag väckte honom så blev han mjuk, smidig och töltade på riktigt bra men så gled han sakta ner till det där läget jag avskyr, långsam, seg, stel så jag fick verkligen hålla energin hög hos mig så det smittades ner till honom. Gick väldigt bra faktiskt och jag tror nog att jag red en sisådär 60min. Trötta, nöjda så gick vi tillbaka till stallet.
Passade också på att väga hösilage för hela veckan då jag visste att det skulle vara dåligt väder på söndagen..

Söndagsmorgonen var min morgon, så jag drog till stallet vid 05:00 för att göra mina normala stallrutiner (jag fodrar ju varje vardag) med ett undantag.. På helgerna mockar vi alla boxar, förbereder alla boxar för insläpp och kväll. Detta beslutade vi för ett bra tag sedan då vi känner att det är skönt om man har lite tid åt hästarna vid insläpp och då behöver man bara komma dit, ta in och sedan åka..

Bästa jag vet. Tidig morgon, hästar, stall och stallsysslor
Sedan åkte jag vidare till föräldrar och var på Ikea, fixade hemma hos föräldrar och sedan på med hästkläder igen och åkte till stallet.

Ida sitter i "mormors" famn..
Och nu var det ett helt annat väder än på morgonen.. Massa vind och regn men UT och RIDA skulle vi. "Det finns inget dåligt väder, bara dåliga kläder".. Det är mitt eviga mantra och det vet min stallkompis. Så säger jag att jag ska rida ut, så kan hon liksom inte riktigt säga att det är så dåligt väder. Och vi båda vet att när vi väl har ridit, så är vi så energipåyllda så det är värt varenda piskande regndroppe som sliter på vår hud.

Lampor, reflexer, tjocka jackor och så ut i stormen! Grusvägen kallade och vi drog på i tölt 2 rundor på grusvägen, vi lät bli att rida där träd fanns pga fallningsrisk. Det var friska vindar och jag fick vika ner huvudet så min pannlampa inte skulle lossna från hjälmen men det var bra roligt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar