måndag 1 juli 2019

Geadingakeppni

Here we come!! Även om jag inte tror att Teo har någon chans i nuläget i dessa klasser, det krävs mer WOW och bättre tölt men det är en kul tävlingsgren som jag har tävlat sedan.. hmm.. 2012? Men det är nyttigt att öva tävling och det gör man bäst på tävlingar.

Det är ganska kort tid men jag minns mitt första SM i Geadingakeppni i Norrköping. Det var typ 10 personer som var publik, vilket 3 av dem var mina vänner och ganska opretentiös tävling. Knappt värt att rapportera om. 2 år senare blev det ett väldans tryck på GK-SM och det har stannat kvar på högtrycket!

Men nu ska Teo och jag prova på det. B-flokk vilket är typ fyrgång. Man visar kort tempo tölt, trav, galopp, skritt och ökat tempo tölt. Man har 3 ovalrundor på sig och får då visa en långsida per gångart - vilket då blir 5 långsidor, om man väljer att visa skritt en hel långsida (den gångarten är ok att visa en halv långsida), och så har man 1 långsida kvar att antingen reparera en dåligt visad gångart eller dema upp sin bästa gångart igen. Dessutom får man byta varv en gång på kortsidan under visningen. Man får inte använda spö under visningen.

Så, vi ska till Sleipnir i augusti och Dyggur i augusti. Ska bli väldigt roligt.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar