tisdag 30 juli 2019

Varmt väder - hur gör ni?

Hur gör folk i varmt väder när det gäller ridning? Rider man sena kvällar, tidiga mornar eller har varenda människa förutom jag ridhus??

Teo har fått vila ett tag, dels pga vaccination men också för att det har varit så VARMT! Jag kan rida i -30 grader men inte i +30 grader. Det fungerar inte för mig. Dels är det för många bromsar, i skogen är et för många mygg och det är olidligt att rida på volten. Svetten rinner så fort man rör sig, hjärnan fungerar inte och hästarna blir (enligt mig) sega och svaga. 

Jag kan rida mycket tidigt på mornarna och har gjort det några gånger men det är tufft att gå upp vid 3-4 på mornarna. Och jag tror inte att husen runt där jag har hästen är alltför lyckliga över att höra min hästs hovar på hård grusväg.

Dessutom är det just det - hård grusväg. Bilgrusvägar blir extremt hårda och har ingen fjädring i sig då de är torra och hårt packade. Att rida på grusväg kan vara det tuffaste för en hästs ben. Så jag försöker mixa mellan ridvolt, som är mjuk och grusväg som då är hård.

Hur gör folk med hästar i hagen när det är så här varmt? Nu snackar vi värme runt +30 grader.
Stallar man in hästarna på dagen? Hur skyddas de mot värme, insekter och gräset??

Själv gör jag en blandning. Jag stallar in vissa dagar när det har varit extremt varmt. Vi har en termometer i stallet så jag kan se hur varmt det blir där inne men det är också cirkulationen av luft som är viktig. Så vi har en taklucka i stallet, fönster och dörr - allt är nätat med myggnät så vi håller insekterna borta. Vissa dagar har det varit alltför varmt i stallet och då får hästarna vara ute. Tack och lov för våra dungar med träd vi har i hagarna så hästarna kan komma undan solen.
Jag kan inte riktigt förstå de som har hästar ute dygnet om på ett öppet fält utan något som helst skydd för solen. Det borde finnas lagar om att det ska finnas solskydd till hästar på sommaren! Inte bara skjul på vintern.

Teo har dessutom flugtäcke på sig. Tunna fina täcken som skyddar hans kropp mot insekter, särskilt bromsarna men även mot mygg, knott. Sprayas med flygmedel varje dag. Dessutom har han en flughuva på sig så han slipper dem i ansiktet och ögonen.

Det är inte lätt med sommar för hästarna! Bättre med höst, vinter, vår - då det är mindre värme, mindre mängd insekter.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar