torsdag 11 juli 2019

Tung vecka

Nu börjar några tunga dagar för mig.. För nu börjar vi närma oss dagen då jag beslöt att låta Brana vandra till de evigt gröna ängarna. Jag vet att det har gått några år, 2016 togs hon bort, men det är fortfarande jobbigt..

Geadingakeppni SM Mönsterås 2013..Prisutdelning
Jag tror det är jobbigt eftersom hon var väldigt speciell. En väldigt svår häst att hantera men underbar att rida. Hanteringsmässigt var hon nästintill livsfarlig. Hon kunde attackera folk, djur och hade ett temperament som bara en del musikstjärnor kan ha.

Men hon och jag klickade.. Minns provridningen, jag kom dit, skulle verkligen inte ha en fyrgångare, inte ett sto, inte en isabell, inte en liten häst.. Och där stod hon, i en liten jordig hage, med dessa söta öron spetsade mot mig. Linda red och jag tyckte hon såg väldigt fin ut men det var ju helt fel häst, enligt mig!  Och så provred jag....

Vi smälte samman hon och jag. I alla fall kändes det så. Jag fick hennes ben och hon fick min hjärna. Jag noterade efter ett tag att jag log brett. 15 minuters provridning i kort tempo tölt, ökat tempo tölt och jag var såld.. Jag ville ha henne. Hon såg så snäll ut, så söt, och vi fungerade så bra ihop. Mamma var också med och sa direkt: KÖP.. För hon såg också att vi hade en magi mellan oss.  När jag tittade på resultat med henne och föregående ryttare så var det rätt urkassa resultat men jag trodde vi skulle kunna ta fram magin som domarna vill se.. Och det kunde vi..

Geadingakeppni SM Mönsterås
När hon sedan kom hem till mig så insåg jag att det här var en rätt speciell dam för hon stegrade typ hela tiden i boxen.. Bet mig gjorde hon också, attackerade mig. Hovslagaren kom och ja.. hon stegrade då med och bet. Får släpptes in i hagen med henne och hon jagade ut dem. Folk som skulle fodra henne i hagen fick gå in med spö för hon attackerade dem. Barn som ville klappa "den söta hästen" fick jag hålla rätt hårt i deras kläder för att kunna rycka bort dem om hon skulle få för sig att attackera. Vi skenade ut från tävlingsstallen vid uppsittning och ja, jag fick nästan sitta upp inne i stallet på tävlingsplatser. Vid veterinärbesiktningar på tävlingar så bet mig jämt i armen när vi sprang. Senare när vi började vara på djurkliniker så attackerade hon veterinärer och djurvårdare - kan lova att de lyssnade noggrant på mig efter första mötet med Brana.

Men den viljan! och det steget.. och smidigheten.. Jag kommer aldrig hitta en liknande häst som Brana. Kanske därför det svider för vi skulle vara tillsammans länge. Vi skulle tävla på SM och kanske högre än så. Men nu blev det inte så.... Men jag saknar henne ännu.. Älskade Brana.

En av mina sista ridlektioner på Brana. Peter Häggerberg tränade oss. Tror det här var år 2015, på sensommaren - då hade hon blivit friskförklarad men  gick hon sönder sig igen.

11 Juli 2016.. En av de svåraste dagarna. Den här dagen för 3 år sedan, togs beslutet att hon skulle tas bort. Jag var såå ledsen och ägnade de sista dagarna med henne med att bara vara i hagen och njuta. 8 dagar senare togs hon bort vid stallet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar