torsdag 20 juli 2017

Flugtäcken

Vad är det med flugtäcken nuförtiden??? Jag skulle köpa ett täcke till Teo för att undvika bromsar men eftersom jag inte vill ha hals på täcket (rädda den lååånga manen), så tänkte jag att jag köper ett billigt och så kapar jag halsdelen på täcken.

Jag kollade runt lite på de närmaste stora hästbutikerna jag tycker har billiga kvalitetsmässigt bra grejer, typ Börjes, Hööks, Granngården. Börjes var billigast men hade inte storlekarna på lager i Bro, så då fick det bli Hööks.

Åkte dit och köpte ett flugtäcke med magplatta och hals, Flugtäcke Fly Combo FairField storlek 135. Teo är ju rätt hög, typ 145 och har funkat bra med regntäcken/vintertäcken på både storlek 125 och 135 så jag tänkte att en 135:a skulle nog funka.

Jorå, längden längs med ryggen var helt ok och även runt bogen men magen... Täcket hängde ner under framknäna och magplattan likaså.. Vad tror de?!? Att hästar som är 135cm även är 180cm runt magen??  Den kan jag inte använda eftersom det blir en säkerhetsrisk med en magplatta som hänger för långt ner - om han slår med bakbenen så kan de hamna innanför magplattan.

Dagen efter åkte jag tillbaka till Hööks och bytte.. Från Flugtäcke Fly Combo FairField, strl 135 till Flugtäcke FlyShield Trinity, strl 125.  Varför byte? Jo, det här nya täcket hade avtagbar hals och då behövde jag inte klippa sönder täcket för att ta bort halsen - mycket bättre.

Till stallet och så provade jag täcket.. Ehh!?! Längden var väl helt ok längs med ryggen, runt bogen var det nu en smula trångt och sedan hade de ngn sorts vadderad bit vid manken - så det trycker ännu mer där än normalt.. Men så längden ner mot marken.. Fortfarande långt täcke, typ nedanför framknän och magplattan..suck.. jag fick väl plats med 2 Teo;sar där inne..

Men hur tänker tillverkarna??? Ett täcke som har storlek 125 ska tydligen vara superstor om magen.. Eller så är Teo onormalt smal.. Det kanske är så att dessa små täcken är gjorda för korta, tjocka ponnies.. och inte för vackra islandshästar med långa ben och smäcker mage.. *fniss*

Nej - det fick bli att åka tillbaka till Hööks, 3:e gången, och returnera täcket. NU får lille gubben vara utan täcke helt och hållet - det här är ju löjligt..

Ett helt ok täcke.. Lagom långt ner på benen, magplatta kan man ta bort.. Den här köptes på Granngården tror jag för läänge sedan..  Under hela munderingen, så är det Kjartan..som hatar bromsar och är ej ridbar utan detta på sommaren.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar