fredag 21 juli 2017

Lektioner

Igår var mina hästar fria från mig men jag var inte hästlös för det.. Utan jag höll lektioner! 

För samma underbara gäng jag brukar hålla lektioner för ibland. Och det är alltid så otroligt roligt att hålla lektioner men för dessa ekipage är det lite extra roligt. Extra roligt för att jag har känt dem länge, extra roligt för att jag har haft förmånen att få följa dem i många år nu och det absolut bästa; extra roligt eftersom det hela tiden går framåt för dem!!

En del av hästarna kanske har bytts ut men ryttarna är samma och det gör mig så glad.

Det gäller dock att jag förnyar mig hela tiden för dessa ekipage (ja, eller jag måste läsa på, förbättra mig, lära mig mer - även som tränare) för annars blir det "same procedure as last year, James"..  Och det vill jag inte.

Minns mycket väl när jag red på ridskola. I ca 1 år eller om det var 2 år så red jag olika hästar men lektionen var densamma.. "In på volter, öka volten, minska volten". Det var tametusan det enda vi gjorde på lektionerna, i alla gångarter. Tränaren satt på läktaren och pratade med kompisar men hon hade hökögon och hade koll på oss. Hon sa inte så mycket men när hon väl sa till, då banne mig lyssnade man!! Och när hon berömde var det som om man hade vunnit grand prix. 

Sådan instruktör vill jag inte vara. 

Jag vill engagera, entusiasmera, fylla ekipagen med glädje och kunskap. Lära dem att klara sig utan mig. 

Visst har även jag gjort mina misstag som instruktör. Jag har pressat för hårt, jag har pressat för lite och ibland har även jag varit en "sådan där tråkig instruktör" men jag kan lova er, jag känner mig mycket sämre efteråt än ni ekipage efter en sådan dålig lektion. 

För om jag inte ser att det går bra för er, så betyder det att jag inte gör ett bra jobb. 

Man kanske inte alltid får den där "aha-känslan" men det ska i alla fall vara en god träning med mjuka, följsamma, lyhörda ekipage.  DÅ är jag nöjd... 

Jag och Teo på Peter-kurs.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar