tisdag 2 maj 2017

Långhelg

Ahh, det är så skönt med långhelger och den här helgen bjöd även på sol och värme!!

Fredagskvällen var jag totalt ensam i stallet (men det är jag ofta på kvällarna numera) och jag tänkte att jag skulle prova att ta Kjartan som handhäst. På det sättet motionerar jag två hästar varav den ena slipper ryttare på ryggen. Sagt och gjort - på med sadel, träns på Teo och så grimma med kedjegrimskaft på Kjartan och så UT.
Kjartan, som har gått så här med Brana, visste exakt var han skulle vara, hur han skulle gå, vilket tempo han skulle hålla (förutom att han blev lite glad över att följa med och taktade halva vägen) och Teo.. Ja vad ska jag säga? Han skötte sig strålande och lyssnade på min s.k westernridning med enhandsfattning och styrning med sätet. Magiskt så trevliga och enkla hästar!

Lördagen var en njutningsfull lördags morgon. För nu går mina hästar ute dygnet om vilket innebär att jag inte behöver åka dit på morgonen och släppa ut, mocka, fodra. Vad ska man hitta på?? Jo, jag åt en härlig frukost, målade massvis med skivor, fönster och njöt av dagen. På kvällen blev det stallet igen för att rida Teo på volten, grusvägen och åkerslingan. Han gick strålande bra överallt. 

Söndag blev en repris av lördagen, men jag longerade även Kjartan den kvällen. De fick sova inne under natten för man vet aldrig vad folk hittar på en varm härlig valborgskväll.. 

Måndag morgon, mot stallet och släppa ut gossarna - som inte alls var nöjda över att få sova inne under natten för de hade lämnat allt hö i boxen.. Så fort de kom ut så började de äta gräs igen. Jag mockade rent, sopade rent och gjorde rent i stallet och sedan hemåt för att invänta föräldrar och moster som skulle komma över och hjälpa mig med gångbron. 

Pappa och jag jobbade, mamma lekte arbetsledare och moster skötte matserveringen. Perfekt.

På kvällen drog jag till stallet och red Teo på ridvolten en stund. För att sedan släppa ut hästarna igen i hagen för natten.

Varm underbar helg. Nu är det väl ändå vår?!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar