måndag 22 maj 2017

Kurs för PH

Ohh, äntligen de helg som jag har längtat efter i 1 månad.. Min månatliga kurs för Peter Häggberg på MarmaTorp i Knivsta.  Men först lördagen....

Då kom mamma till stallet och vi red ut en sväng i skog och mark för att sedan åka hem till mig. Vi plockade lite hemma så att jag fick bort det sista skräpet som var inomhus - ja eller skräp och skräp.. Saker som skulle upp på vinden...

Sedan sov mamma över eftersom hon skulle följa med på kursen som sällskap. Och så var det dags!! In med Teo i transporten på söndagen, han gick på efter 10sekunder - wohooo.. Inte för att han är svårlastad men det är alltid trevligt med hästar som går på direkt. Väl framme fick Teo vänta en liten stund i transporten och sen ut med honom, på med grejerna och in i paddocken. Den här gången hade jag en normal lugn islandshäst att hantera och han var direkt fokuserad på mig. Vi både töltade, travade och galopperade och fick många goda vitsord av Peter..

Svettig häst, svettig ryttare och så avslut och in i lilla gästhagen där han rullade och njöt av friheten.

 Han är bra vacker!!

Sedan satt vi och njöt av sällskapet vid ridvolten, snackade med massa hästkompisar, fikade, tittade på lektionerna, njöt av solen..

Ida tyckte det var lite väl jobbigt med att gå upp tidigt, hålla koll på matte, solen, värmen... 
Hon däckade överallt, så fort jag stod still så somnade hon...

Så lektion 2.. Teo var lite mer taggad nu vilket var positivt för då blev tölten mer uttrycksfull. Jag ska jobba på att runda honom för inre skänkeln så att han blir mer stabil och ta tålamod.. Inte tävla det här året, inte pressa för mycket, bara vänta - ha tålamod - ge honom tid att bli stark och inte pressa för mycket för då kan han tappa det fina han ger just nu.. 

Men alltså jösses vilken häst jag har!! Jag log flera gånger under ridningen idag och riktigt kände den där finfina tölten, traven, galoppen.. "Det är en väldigt fin häst det här, Anna.. Toppkvalité", sa Peter.. Vad jag är glad över att jag fick chansen att köpa den här lille gubben och vad jag är glad över att jag bestämde mig så fort, typ efter 5 minuter.. 

Efter ca 30 minuters ridning så avbröt jag.. Superlycklig över lille gubben. Innan jag släppte ut honom i sin lilla gästhage igen så passade jag på att väga honom (de har en våg på kursen).. 351kg på en ca 145cm hög häst.. Bra att veta inför framtida behov såsom avmaskning, köra hästsläp osv.
Sen fick han komma in i sin lilla gästhage igen och pusta ut medan jag packade in i allt i transporten och sedan satt och tittade på alla andra ekipage.. Efter ett tag kände både mamma och jag att det var dags att åka hem så jag tog på Teo skydden, lät honom kliva in i transporten (5sek) och så åkte vi hem där vi möttes av en gnäggande och överlycklig Kjartan i hagen. Teo fick komma ut i hagen en stund medan vi packade ur transporten och tog en fika.. 

Härlig dag idag... härlig helg... 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar