tisdag 9 maj 2017

Mys i stallet & fästingar

Mycket stall igår.. Hovis kom på morgonkvisten så hästarna kom in på morgonen.. Kjartan var inte alltför imponerad av att komma in utan ville äta upp sitt gott-gott i boxen för att sedan direkt släppas ut. Och när han vill ut... DÅ VILL HAN UT!! Han gnäggade, skrapade med hovarna i boxen, snurrade, bajsade och levde rövare. Hela boxen blev upp-och-ner-vänd. Men han fick snällt vänta där inne på att Teo skulle bli skodd.. Nu har Teo fått nya fina skor och sulor - tyckte han var lite ömfotad på grusvägarna samt hovis tyckte att sulan var lite tunn.

Efter detta fick de (äntligen, enligt Kjartan) komma ut i hagen igen medan jag gjorde rent i stallet och drog vidare till jobbet.

På kvällen kom jag tillbaka till stallet och tog in dem. Ställde ut Kjartan i gången och borstade av honom rejält. Det är mycket vinterpäls som lossnar nu, så det blev en ordentlig genomgång.. Det dök upp fler och fler personer i stallet - medryttare, hästägare, familj och till slut var det ett helt gäng i stallet, ca 10 personer.. Väldigt ovanligt så här en vardagskväll vid 19-tiden men det blev t om trångt i stallet. Underbart med massa människor.

Medan jag gick igenom Kjartan så hittade jag hela 8st (!!) fästingar på honom i olika storlekar. De flesta satt mellan frambenen. Han tycker det är sååå skönt när jag tar bort dem och gör mysmule när jag petade runt på svullnaderna.  På med hjälm, vantar på mig och longerlina på hästen och så ut på ridvolten och longera en stund.. Lite trav, lite galopp, byta varv och så likadant i andra varvet.  Han var pigg, den lille 31-åringen..

Borstade av Teo men han fick vila idag då han har nya fötter.. Men lite kel och mys - det fick han.

På med täcken - det skulle ju bli minusgrader och snöa på natten - och så ut i hagen.. Nöjda hästar började busa direkt i hagen...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar