onsdag 10 maj 2017

8:a volts träning

Jag har en favoritövning som jag gärna delar med mig...  Den är kan man öva i skritt, trav, tölt och t om galopp (om man är duktig).

Först och främst rider man en vanlig 8:a volt - en ganska stor åtta. I varje åtta rider man halvt igenom, typ, och flyttar bogen eller rider ren skänkelvikning.. När man kommer ut till sidan av åttan så följer man åttan igen tills det är dags för voltbyte (andra öglan i åttan). Då rider man halvt igenom där och flyttar hästen sidvärtes till andra kanten och så följer man åttan igen för att nästan direkt igen rida halvt igenom och flytta hästen och så är man då tillbaka till ögelbytet och så halvt igenom igen och sidvärtsrörelse och så tillbaka igen till åttans cirkel och så är man tillbaka där man började..
Så åttan blir som ett timglas ungefär....  totalt ska det bli 4 sidvärtsrörelser, 2 i varje ögla.

Svårt kanske att förklara men enkelt att rida. Det ger ryttaren många övningsmöjligheter med ytterskänkel, halvhalter, kommando sidvärtsrörelse osv. Den här övningen rider jag nästan hela tiden både i skritt, trav och tölt då den innehåller så många övningar..

Igår övade Teo och jag på den här, i både skritt och tölt. Han gick väldigt bra och tycker övningen är väldigt svår men ändå väldigt varierande och på så sätt rolig. Han försöker verkligen göra det bästa han kan.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar