onsdag 8 juni 2016

Det händer mycket nu..

Privat händer det inte så mycket men på arbetsfronten så händer det desto mer.. Återkommer om detta när vi närmar oss dagen D..

Brana mår gott , likaså gör Kjartan. Brana går i sin lilla hage och verkar fungera riktigt bra på att gå själv i en hage - det känns otroligt skönt. Varför jag nu inte har provat det här tidigare, det vet bara änglarna men det funkar!! Det som är viktigt är att jag har de högsta stolpen och 3 tråds-system runt för då accepterar Brana att hon är infållad i egen hage. Som en liten hingsthage..

Kjartan han har en stoor härlig gräsig hage där han kan gå omkring och äta gräs, rulla, galoppera runt och göra allt som en pensionär ska göra. Med damer som sällskap fast i egna hagar.. Han har blivit lite.. hmm.. amorös på äldre dar. Från att ha varit valack sedan 1 års ålder har han helt plötsligt blivit hingst vid 30 års ålder och betäcker gärna under årets varmare dagar - och nu snackar vi inte bara att han kliver upp på damerna utan han gör en riktigt genomförd betäckning.. Dock utan några resultat med föl året efter.  Så Brana & Kjartan separeras från mars till september ungefär och får sedan gå ihop igen under vintern.
Luktar brudar här!!

Det finns 2 isis-ston till i hagen men vi har valt att inte släppa ihop stona. Mycket för att Brana har varit skadad länge och sedan vill jag att Kjartan ska kunna gå ihop med någon häst under vintern och Brana är den enda som fungerar med honom av våra islandshästar. Gammal gubbe ska ha det trevligt de sista åren och inte bråka med damerna eller med nya hästar.

Dessutom tycker jag att det känns skönt att Brana kan gå själv och jag vill inte ha samma behov som jag har haft när Svipa bodde med Brana.. Då kunde jag knappt ta ut Brana i hagen utan Svipa, vilket gav både mig och Svipas ägare Nilla bekymmer..
Nu går Brana själv och kan vara själv, dock gärna med sällskap nära sin hage.. Perfekt!!  Och det är enklare att planera allt för just sina egna hästar och inte behöva tänka på någon annan häst eller hästägare - man får allt exakt som man själv vill ha det, inte för att det någonsin har varit ett bekymmer men nu behöver jag inte ens fråga/berätta vad jag hade tänkt..

Hagen vi nyttjar under sommaren är stor och fin och kan med lätthet svälja 10 islandshästar men nu är vi bara 4 isisar, så vi delar av hagen och utökar/minskar våra hagar som vi själva anser är bäst.

Jag har redan börjat planera inför vintern, med lunchhage med automatgrind och isolerade vattenbaljor, annan hage, vilket foder som ska användas osv.. Sån är jag.. Jag planerar och funderar ut bästa möjliga lösning för mig och mina hästar - så att det blir lätt och smidigt men samtidigt behagligt för hästarna.  Hästarna kommer (som alltid) stå inne på box nattetid.. året om..

Snart är den här.. Vintern..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar