onsdag 7 oktober 2015

Stall-jobb är visst träning..

Ibland känns det som om jag inte tränar alls.. men när man tittar på såna här siffror så inser man att man tränar nog dagligen, i viss mån.. Tog filen från en annan blogg som ni hittar här:

En person som SJÄLV väger 58-60 kg förbränner….
Mockning: 354 kalorier/timma
Lätt ridning (lätt träning) i genomsnitt: 236 kalorier/timma
Skritta: 148 kalorier/timma
Trava: 384 kalorier/timma
Galoppera: 472 kalorier/timma
Rykta: 354 kalorier/timma
Packa hö i påsar/väga stråfoder: 472 kalorier/timma
Sopning: 325 kalorier/timma
Sätta upp staket: 354 kalorier/timma
Jaga häst (jogga) på rymmen: 354 kalorier/timma
Promenera med hästen i skogsterräng: 237 kalorier/timma
Promenad med ca 5 kg vikter (t ex bära runt på utrustning på tävlingsplats): 207 kalorier/timma

 
För en person som SJÄLV väger 85 kg är siffrorna följande:
Mockning: 518 kalorier/timma
Lätt ridning (lätt träning) i genomsnitt: 345 kalorier/timma
Skritta: 216 kalorier/timma
Trava: 561 kalorier/timma
Galoppera: 690 kalorier/timma
Rykta: 518 kalorier/timma
Packa hö i påsar/väga stråfoder: 690 kalorier/timma
Sopning: 474 kalorier/timma
Sätta upp staket: 518 kalorier/timma
Jaga häst (jogga) på rymmen: 518 kalorier/timma
Promenera med hästen i skogsterräng: 345 kalorier/timma
Promenad med ca 5 kg vikter (t ex bära runt på utrustning på tävlingsplats): 302 kalorier/timma

Jag tänkte på detta när Annica kommenterade om sina lår, att hon hade lite träningsvärk efter att ha ridit Brana. Jag rider nästan bara med låren så jag tycker inte det är så jobbigt, men för Annica - vältränad men inte på det sättet - var det lite jobbigare. 

Nu kanske vi har det lite lättare i vårt stall och hage men jag går upp och ner för den där backen till/från hagen några gånger per dag. Och jag mockar inte heller i en timme men men...

All träning/rörelse är BRA träning.. 

Som att bära stockar..  eller rida hästar


1 kommentar:

  1. Ja, stallet är himla bra motion. Dock tror jag de flesta personer mår bra av att komplettera stallet med lite styrketräning för att hålla bättre, orka mer och bli en bättre ryttare :) Kanske lite utfallssteg i sadelkammaren efter man värmt upp med mockningen? ;)

    SvaraRadera