torsdag 22 oktober 2015

Rolig lektion = rolig ridning

Jag kom till stallet igår med tankarna att jag inte skulle rida. Jag var för trött, för oinspirerad men eftersom jag var i stallet för att jag skulle hålla lektion, tog jag in alla hästar eftersom både Nilla & Helene skulle rida.

Lektionen var för en stor 3-gångare (varmblod) och en liten ponny, vars ägare tillika ryttare är en mamma och en liten dotter på 7 år.
Ponnyn fick öva tempoväxlingar, trav - fatta galopp - trav igen - fatta galopp osv.. Ryttarinnan blir bara duktigare och duktigare och börjar känna sin lilla ponny mer och mer. De har ägt denna lilla pensionerade hopp-SM häst i ca 1 år och nu börjar det hända grejer för dem. Lilla ponnyn busar gärna genom att bocka i galoppen, vägra gå i traven och springer gärna mot grinden men inte den här gången. Ryttarinnan var med varenda gång så lilla ponnyn hade inte en chans att busa utan var helt enkelt tvungen att jobba med ryttarinnan. Underbart att se.

Stora hästen har lite andra egenheter såsom att börja stegra, bocka, slänga ner huvudet (ta bettet) och dra på i trav eller om den får en chans galopp.. När hästen inte får göra vad som helst så börjar han tölta..Det är många detaljer att försöka reda ut men man får helt enkelt börja med baskunskaperna. På en volt, i trav och få hästen att trava lugnt och fint - gärna i form men det är inte prioriterat. Och efter ca 1 timme så gjorde hästen helt enkelt det, utan några andra krumbukter. Ryttaren var totalt slut, hästen likaså men ändå tillräckligt pigga för att orka med ett träningspass till. DÅ är jag nöjd. Svettiga hästar och likaså svettiga ryttare fick gå av sina hästar och leda upp dem till stallet.

Efter denna lektion så var jag IGÅNG! Jag ville rida.. Så på med prylarna på Brana och ut på ridvolten. Vi övade form, takt, tempo, mjukhet, rörlighet, svängbarhet, samling, tempoväxlingar, lydnad på alla möjliga sätt. Brana är väldigt rolig att rida och har en träningsvilja som jag aldrig har varit med om. Igår ville hon springa fort medan jag ville träna samling - det blev en liten kommunkationsmiss så vi stod på bakbenen av och till men till slut fick vi båda som vi ville - man måste ju kompromissa ibland. Samling, sedan ökning för att återgå till samling igen.

Roooligt att rida.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar