tisdag 6 oktober 2015

Noll-gradigt

Nu kom den första frosten.. Dags att verkligen se över vintergarderoben, långkalsonger, varma skor, vantar, mössa.. Det där med skor tycker jag är svårt. Ofta är perfekt anpassade skor för små när man behöver värme i fötterna så jag brukar köpa något nummer för stora skor och sedan in med fårskinnssula och raggsockor på fötterna , det blir dock lite klumpigt.

Brana och Kjartan har det riggat och klart med täcken, tjock päls osv. Gräset börjar sina i hagen och det är ju inte perfekt att de äter frostgräs - risk för fång/kolik, så NU har jag börjat fodra. Hela 1 kg hö på kvällen får de men det kommer säkert ökas på successivt nu under oktober.

Frostsäkra vattenbaljor är också en detalj som vi behöver se över. Vi har i nuläget 2 stycken isolerade lådor men jag tror inte de kommer hålla under hela vintern. Det ryktas om att det ska bli en kall vinter den här vintern - vi har ju haft (om jag minns rätt) 2 rätt milda vintrar och det brukar bli var 3:e/ var 4:e vinter iskall. Om så är fallet kommer vi behöva bättre isolerade baljor.


Halm i lösdriftsskjulet är det också hög tid att fixa. Vi brukar köpa några balar och sedan halma för fullt där inne - mycket uppskattat av hästarna. 

Huset är nog rätt fixat hemma. Är lite oroad över kylan, jag har ett rätt oisolerat hus, men det ska väl tåla en hel del. Om så inte, får jag väl fixa när något går sönder..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar