onsdag 11 oktober 2017

Varierad träning

Jag kom till stallet och möttes av ett helt gäng glada jägare.. De har fyllt sin kvot på älg, så nu kan vi rida igen..  3 älgar och 1 vildsvin hängde så fint i ladan bredvid min hage och jag kan säga att mina killar var rätt nervösa. Det luktade vilt och blod, något de inte gillar.

När jag kom in i stallet så möttes jag även här av massa glada människor i form av stallkompisar. "Vill du hänga med och rida ut??" var deras första fråga och naturligtvis sa jag JA!

Så på med grejorna och så ut med Teo tillsammans med ett varmblod och en ponny. Vi red grusvägen i trav.. Heeela vägen trav. Trav, trav, trav, trav, trav.. och lite skritt. Jag tror verkligen på att träna islandshästar olika, inte jämt tölta eller flänga iväg i galopp utan även trav, skritt och samlade tempon. Likaså att inte alltid rida ut på rakt spår eller alltid träna på volten - utan varierad träning.

Det måste vara bäst för hästen. Varierande underlag, varierande gångarter och tempon samt varierande sällskap (eller inget sällskap alls)..

Nu ska jag dessutom lägga in bomträning och även börja med ridhus-dressyr igen.  Jag har även Kjartan som jag måste inkludera i träningen så det kommer väl bli något i form av så här:

Måndagar: Bom-träning. Antingen uppsuttet eller longering/tömkörning
Tisdagar: Uteritt med handhäst. Tempo = varierande tempoväxlingar i tölt, trav, galopp
Onsdagar: Vila
Torsdagar: Uteritt med handhäst - Skogsridning = mycket lyfta fötter då rötter/pinnar är i vägen
Fredagar: Dressyr
Lördagar: Uteritt med handhäst. Skoj och Bus
Söndagar: Dressyr i ridhus

Men naturligtvis tar jag dagarna som de kommer men det är bra att ha någon form av röd tråd i träningen. Nu börjar det dessutom bli rätt lerigt i skog och mark och för att inte rida sönder marken alltför mycket så kanske jag får ändra lite på skogsridningarna.. Vi får se.

Kul var det igår i alla fall.. med traven. Jag rider lätt i traven och det är lätt att sitta ner på "samma sittben" (numera heter det samma diagonalsida, men det brukar inte alla förstå) så jag brukar byta efter ungefär var 30:e steg.. Höger sida, 30 travsteg, Vänster sida, 30 travsteg osv.. Ibland kan jag t om roa mig med att sitta ner på var 3:e steg.. Alltså stå, stå, sitt, stå, stå, sitt.. Mycket nyttigt för balansen..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar