fredag 27 oktober 2017

Fryser hästen??

Det finns vissa saker som alltid kommer stötas och blötas i hästvärlden..  T ex det här med om hästen fryser.. Vissa säger att hästen vänjer sig vid att alltid vara ute naturligt - alltså utan täcke jämt och ständigt - och vissa säger att hästen fryser enormt..

Jag tror det är individuellt, för alla hästar är olika och varför ska samtliga hästar fungera likadant när de är så olika för övrigt?

Min lilla Brana frös lätt. Hon kunde frysa på sommaren när det regnade ute. Hur jag såg det? Tja, hon skakade hysteriskt, sköt rygg, svansen mellan bakbenen, iskall på kroppen. Då anser jag att en häst fryser.. En del andra säger att hästen alstrar värme och bygger på sitt bruna fett lager men de borde väl fungera som alla andra däggdjur? Fryser man så huttrar man, för att öka värmecirkulationen men att frysa är hemskt.  Kan man erbjuda alternativ, så tycker jag att man bör göra det.

Teo däremot är en riktigt varmblodig kille. Han fryser sällan, jag kan nog säga aldrig och är jämt varm om kroppen.

Jag tycker att hästar verkar frysa värst när temperaturen är runt +5 grader till -5 grader och det regnar eller är väldigt blött/blåsigt ute. Då verkar kylan krypa in i huden på dem och de riktigt fryser. Att ge dem mer foder funkar någorlunda men de står fortfarande ute i hagen, i kylan och fryser.
Visst är det bra med naturlig hantering men när hästarna står i ganska liten hage på vintern, inget skydd i hagen, fodringstider med ett visst antal kilon varje gång - då anser jag att man bör göra vad man kan för att de inte ska frysa, om nu hästen är frusen av sig. Står de i stor hage, med skydd - jamen då snackar vi andra alternativ som de kan välja.. Men det är inte så att vi alla har detta alternativ.. Jag har det då inte - mina killar står i en liten hage (typ 20*60meter) utan skydd, ganska mycket lera och vatten men några berg som de kan stå på.

Hästar mår bra av frisk luft och att röra sig, så att ställa in dem på box känns som ett dumt alternativ. Det måste vara smartare att sätta på dem ett litet täcke..  Vad gör ett litet täcke på hästen egentligen? Vi har ändå ändrat så mycket annat, vi skor dem, de flesta sover inne på box, vi rider dem, vi rakar dem - så vad gör det om man sätter på dem ett täcke?  Men nu menar jag dock inte att man behöver sätta på hästen tjocka täcken både inne och ute utan lite mer skalskydd så de inte blir dygnsura..

På Jordbruksverket kan man läsa följande gällande hästens skötsel:
  • Du bör bara sätta på hästen ett täcke om det behövs som skydd mot kyla, väta eller insekter.
Mina killar står med regntäcken nu ute, tunna täcken med fleece på insidan, eftersom det regnar typ hela tiden. De står dessutom i en liten hage utan skydd och jag vill ge dem den chansen att hålla sig torra, Kjartan är gammal så han behöver lite mer omvårdnad, Teo är helrakad. Inne är de nakna för där är det torrt och svalt (i nuläget runt +6 grader).  Mina stallkompisar har redan nu fleece/tjocka innetäcken på sina hästar inne och ganska tjocka täcken ute - men så är de storhästägare också ;-)

Ibland blir man ju nybadad och då får man kläder på sig även inne.. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar