söndag 29 oktober 2017

Arbetshelg och ridning

Jösses vilket tempo!! Helgen har varit hård, snabb, jobbig, rolig och bara väldigt mycket.

Fredagen tog jag en runda med båda i mörkret. Teo var pigg pigg och gick på som attans och Kjartan travade på bredvid. Desto värre blev båda verkligen totalt dyngsura och torkade inte heller upp inne i stallet, så jag tog beslutet att raka dem. Teo fick sin sedvanliga helrakning och Kjartan fick en yttepytte liten "skorsten" på halsen ned mellan frambenen. Jag ville inte riktigt raka dem men då vårt stall är en smula varmt för mammutar så behövde jag åtgärda detta för deras hälsa. Så pälsen försvann..

Lördagen var som vanlig på morgonen, åka till stallet, fodra de stora hästarna inne och släppa ut mina killar så de kunde äta sin frukost ute. Mocka, väga ordning maten inför kvällen och så åka hem igen.. Väl hemma började jag jobba - för att förbereda avloppsinstallationen som ska ske under veckan. Först och främst, bredda hålet in till pumphuset (under huset) och så ta bort hyllan där inne.. Jag är expert på att slita bort saker :-D


Och sedan dök mina föräldrar upp för att hjälpa till med att ta bort äppelträd, rosor på framsidan, staket skulle också bort på framsidan. Pappa dök direkt ner under huset för att ta bort 2 lecablock så att installatören kunde röra sig - hrmmm- någorlunda fritt där inne. De satt som berg så pappa höll på med detta hela dagen!!
Mamma och jag fortsatte jobba ute med att flytta alla brädor som låg vid utrymmet under huset - dessa ska jag använda för att bygga gästhus och bastu.. Vi bar och bar, flyttade brädor osv. Till slut var klockan 17 och då åkte de hem.. Naturligtvis efter att ha ätit middag hemma hos mig och pappa passade på att basta i min förenings gemensamma bastu,.

Då tog jag det lugnt i typ 1 timme för att sedan åka till stallet. Tog in killarna och så lät jag de äta lite grovfoder en stund och så borsta av killarna, känna igenom dem osv. Sedan på med alla prylar på Teo och så ut på ridvolten.. Vi övade trav, sidvärtsrörelser, volter, galopp på volt och rakt spår. Red väl runt en 45 minuter och därefter var jag klar. Hemåt vid 21-tiden och så handla lite i affären, tvätta kläder, diska och så avsluta dagen med total utslagen Anna..  Just ja, ställa bak klockan också..
 


Söndagen samma sak som lördagen med ett undantag.. Det snöade och blåste för fullt.
Upp tidigt, åka till stallet, fodra de stora, ut med mina, ge dem käk i hagen och så mocka boxar, väga kvällsmaten och så tillbaka hemåt. Invänta föräldrar som kom tidigt och så börja direkt. Pappa fällde 3 träd och sedan försvann han återigen under huset och lämnade mamma och mig med att kapa upp träden, rensa sly och göra rent på tomten. När vi var klara, så var även pappa klar och VOILA!! Vi är REDO för avloppet!!

Pappa åkte hemåt med voffarna medan mamma och jag åkte till Rusta för att inhandla julsaker, Intersport för mamma behövde skor, Granngården för att köpa spån - de hade inget så vidare till Börjes för att köpa spån - inget där heller..


Hem till föräldrar, hämta Ida, käka middag och så tillbaka till stallet för att ta in killarna vid 18-tiden. Gjorde klart i stallet och sedan hem.. Tvätta igen och så göra klart måndagen..

PIHUUU!!! Vilken arbetshelg..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar