tisdag 10 oktober 2017

Träning och longering. Smala hästar

Eftersom det är älgjakt runt vårt stall så har vi fått rekommendation av jägarna att hålla oss hemma och inte rida ut. Eftersom alla vi i stallet oftast gör som vi blir tillsagda så planerade jag träning på ridvolten - MEN den var lite för blöt och tung (nyanlagd ridvolt) och det har ju regnat en hel del.

Så det blev träning på grusvägen nedanför ridvolten - den är PERFEKT att träna på. Lagom mjuk, lagom hård och inget vatten..

Vi övade skritt, skänkelvikningar från ena sidan till den andra.. Få med bakdelen, släppa efter i handen, sitt rakt Anna, mjuka händer- Anna!..

Sedan samling och så tölt. Tölta på samma sätt, flytta hästen sidvärtes från höger till vänster sida om grusvägen, passa travtakt, håll energin i bakdelen, mjuka händer - Anna..

Tölt på rakt spår och hålla rak häst.. Jag har stora problem märker jag med att hålla Teo rakt. Inte så att han vill gå på 2 spår men det är jag som ställer honom på 2 spår - varför gör jag det?? Rakställd - Anna!

Beröm och så lite skritt för att sedan ta trav.. Trav på rakt spår, långsamt tempo, ökat tempo.. Skritt och så höger galopp.. Sitt i sadeln, se rakt fram, håll armbågarna böjda, driiiiva..




Avsaktning - måste jobba på att sakta av. Jag mer eller mindre bara slutar driva och så faller han på framdelen, inte alls bra.

Skritt och så vänster galopp.. Nehej, slängtrav.. Hmm.. Avsaktning, båge och så ställ höger och vänster galopp.. Japp!! Där satt den. Beröm och så sakta av.. Skritta tillbaka och så vända upp igen och fatta vänster galopp.. DÄR kom de på en gång.. Woop woop.. Galoppera på, känner att han vill sänka huvudet ner till backen, driva, fatta galopp i galoppen så han bär sig mer.

Sakta av, NU blev det bättre med lite drivning i nedsaktningen..

Vända upp - samla och så tölta.. 10 meter bra tölt, sakta av, berömma och rida hemåt.
Duktig kille!!

Sedan borsta av lille Kjartan och så på med longerlina och så ner till tunga ridvolten. Trava lite på volt, galoppera lite på volten och så sakta av.. Byta varv och så göra samma sak där. Skritta, äta lite gräs som beröm och så gå upp igen..

Jag har också noterat att mina killar går ner i vikt just nu. De äter förra årets hösilage som inte var lika bra tryck i som årets så jag måste nog öka på lite mer. Kjartan som inte vill äta mer än det han får, han äter totalt 7kg per dag men lämnar nästan alltid något kilo, får jag nog boosta på med lite kornkross. Teo som gärna äter mera, kan lika gärna få mer hösilage än kraft, så det blir till att öka mängden, han äter i nuläget 6kg hösilage. Så jag får väl öka till 8kg..Vi får se om det räcker..

Ge mig GODIS!! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar