fredag 6 oktober 2017

Domarsekreterare

I helgen ska jag jobba som domarsekreterare.. Stormur arrangerar StormurMästerskapen och de sökte funktionärer för fullt.. Så, till slut erbjöd jag mina tjänster eftersom de verkar ha svårt att få tag i funktionärer.  De vill oftast ha 2 sekreterare per domare men jag har mestadels suttit ensam och misstänker att jag kommer få göra det igen, inte mig emot. Tiden går lite fortare då och eftersom jag ändå slår ihop poängen på samtliga 2-4 ekipage på banan medans jag skriver så tror jag nog att jag ska hinna med. Det enda "jobbiga" är om domaren är en kommentars-vänlig domare (vilket vi alla ryttare vill ha på våra kommentarer) men när man jobbar ensam så måste man hinna med att skriva också..  Söndagar (alltså finaldagen) är guld.. Då behöver man bara skriva poäng..

Jag är ingen expert på att räkna ut femgång så jag hoppas på en snäll domare som hjälper mig.
Eller om det är en domare som vägrar visa poängen för sekretariatet - då blir det mer eller mindre totalt omöjligt för mig att hinna med allt.. Jaja, vi får se vad som händer.

Det ÄR tråkigt att Stormur har så svårt med att hitta funktionärer. Det är ändå landets största klubb såvitt jag vet men ändå har de så otroligt svårt att fiska fram funktionärer. Jag vet inte riktigt varför.. Om man var fler funktionärer så skulle man bara behöva jobba några timmar per dag men eftersom det blir så få funktionärer så blir man mer eller mindre tvungen att jobba hela dagar. Att be tävlingsdeltagarna att funktionera på själva tävlingsdagen tycker jag är lite..elakt?..  Jag skulle aldrig funktionera på min tävlingsdag -  då vill jag fokusera på mig och min häst.. Men däremot hjälper jag gärna till de gånger jag inte tävlar.

Men det måste gå att få till något här med funktionärerna.. Stormur bjuder på något presentkort och gratis lunch, fika men ändå så får de svårt med funktionärer.
  • Kanske någon sorts funktionärsgrupp som jobbar 1 år att erbjuda sina tjänster och sedan blir det byte?
  • Eller helt enkelt att de som vill bli medlemmar måste också jobba minst 1 gång som funktionär?? Vi är väl ändå minst 1000 medlemmar och då borde det inte bli så farligt för oss funktionärer??
  • Eller helt enkelt att de Stormur-medlemmar som tävlar för Stormur måste någon gång under året funktionera??
För oftast är det samma gäng som hela tiden funktionerar - det är ju inte rätt.. 

Det är ju inte svårt att vara funktionär. Kanske lite mer jobb för de som jobbar i sekretariatet och som domarsekreterare men övrigt jobb är ju inte så komplicerat..

 
En gång i tiden var jag också StormurMästare. På den tiden blev det bara 1 mästare på hela tävlingen vilket känns väldigt mäktigt. Nuförtiden är det mästare per kombinationsgren..



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar