torsdag 6 oktober 2016

Teo matvrak eller gentleman Kjartan

Vi har haft lite bekymmer jag och min stallkompis när vi har morgonfodrat herrarna i hagen, vilket just nu är 2st - Kjartan och Teo.

Problemet är att Teo är ett matvrak och ska ha ALLT.. Han skuffar undan Kjartan oavsett hur långt mellanrum man placerar högarna med hö  och sedan är det ett ytterligare faktum att Kjartan vill stå nära brudarna när han äter mat.
Teo är dessutom mycket tydlig på vad som är hans (hård kille som slåss när det verkligen behövs) och Kjartan är numera rätt mesig, så, resultatet blir att Teo äter upp allt hösilage och Kjartan får inget.

Det ska lösas idag. Jag har en liten lunchhage med mekanisk grind där jag tänkte att hästarna får äta lunchhö men det får bli "gubb-hage" istället. Alltså en hage där Kjartan får gå in på morgonen och äta sin frukost och kväll och så ställer vi in grinden på 2 timmar. Då har han en tidsfrist på 2 timmar och borde hinna äta upp sin mat i lugn och ro medan Teo får glo från andra sidan av grinden.


Så får jag bygga en ny lunchhage någon annanstans i hagen.. Allt löser sig som sagt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar