tisdag 25 oktober 2016

Planering planering

Jag är en sådan person som älskar planering. Att planerna förändras gör mig inget men jag gillar att planera grova planer så att jag är lite förberedd på vad som ska komma och om något behövs inhandlas så är jag redo.

Som t ex nu i vinter så kommer hästarna få gå på lösdriften. Skjul finns, elen är riggad och klar, backar där jag förvarar färdigvägt hö står vid hagen , lunchhagen är iordningställd och isolerade vattenbaljor finns. Det enda som är kvar är 4st fodringslådor, vilket jag planerar att fixa med 4 EU-pallar, plyfaskivor, pallkragar - det ska jag fixa så fort jag hinner nu.

I sommar så tror jag inte att pojkarna kan gå i den här hagen för den ger alldeles för mycket gräs. Det är en mycket frodig hage och planen var ju att få dit fler isis-valacker som kunde hålla nere betet men så verkar det inte bli just nu så då får jag planera om. Istället tror jag att pojkarna får stå inne på sommarnätterna och gå ut på dagarna. Då kan jag reglera deras vikt lättare och de slipper de allra värsta insekterna på kvällarna och nätterna. Blir betet för frodigt så får de helt enkelt gå i en hage närmare stallet - som är mindre och har mindre bete. Där kan jag lätt rigga upp en lunchhage, eftersom betet tar slut där efter 1 vecka och så är det lite enklare för mig att ta in och släppa ut hästarna. Visserligen får jag mocka den hagen hela tiden, eftersom den är mindre, men vad gör det?

Att jag får jobba lite mer under sommartiden stör mig inte men det är många som passar på att utnyttja sommaren till att bli "hästfri" och släpper ut hästarna på bete och på så sätt slipper åka dit varje dag för att mocka, fodra, släppa ut/ta in osv. Jag tycker att för hästarnas skull bör det vara tvärtom. På sommaren behöver hästarna mer skötsel än på vintern. Sommaren har många insekter, risk för att små sår blir stora sår, mycket bete - risk för fång, fetma, varmt är det också men på vintern anser jag att hästarna mår gott av stora hagar, ute så mycket som möjligt för riskerna är minimala, det är inga insekter, öppna sår blir inte sämre och hästen kan gå och pula i snön. Men det är mina åsikter..

I vilket fall som helst är jag redo för alla alternativ just nu. För jag har verkligen köpt in allt som behövs, vilket känns skönt. Lite insektstäcken kanske behövs.. och regntäcken inför vintern nästa år.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar