torsdag 20 oktober 2016

Mys i stallet

Ibland vill man inte riktigt rida eller hästen vill inte riktigt bli riden.. Så var det igår. Teo var pigg och glad men jag vill inte riktigt rida.

Teo tappar tänder mer eller mindre hela tiden nu, vilket märks i munnen - han har lite rött tandkött, ibland är han lite öm i munnen så varför rida jämt? Han är dessutom 4 år och ska vi vara helt korrekta fyller han inte 5 förrän sommaren 2017, så varför stressa??

Jag har alltid tyckt att hästar på avelsvisning visas alldeles för tidigt, vid 4 års ålder vilket innebär att de rids in vid 3 års ålder. Varför har vi så bråttom?? Varför inte låta hästarna vara fram till de är 4-5 år och sen rida in dem?  Så jag tror min plan är att rida honom max varannan dag, lite lätt ridning men med fokus på töltsättning, det är så jag har gjort under tiden han har varit hos mig så varför inte fortsätta på den linjen?

Så, igår var det bara mys i boxen. Jag borstade, kände igenom, kliade honom. Och han gillar sånt, särskilt kliandet. En rakt igenom gosig kille..


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar