torsdag 4 augusti 2016

Mekanisk grindöppnare

Jamen nu har jag testat den här Feed-X som är en mekanisk grindöppnare.  Man drar helt sonika upp "äggklockan" (den runda grejen i mitten) till hur många timmar grinden ska vara stängd, 0-6 timmar och sedan drar man upp kroken så att kroken är ovanför själva lådan och så sätter man dit grindhållaren och så är man klar. När den sedan slår av (tiden har gått) så rasar kroken runt, ner mot själva äggklockan och på så sätt släpper grinden taget om kroken.. 

Prislapp för den här: ca 1200kr
 


Den har fungerat perfekt!! Jag har dock valt att inte köpa deras vinschnings-system som är rent enkelt ett rep, en dunk och lite taljor - jag blev lite snål för det kostar 1500kr inkl timer. Tyckte inte riktigt jag ville betala 300kr för dunk, rep, talja - som inte riktigt behövs i mina hagar.. Jag har ett litet smalt grindhål så jag har helt enkelt valt att köpa en fjädergrind, för 49kr. ni vet, sån där som man varnas för då hästarna kan fastna med svansarna. 
Fjädergrinden sitter dock lite gömd bakom staketstolpen så det fungerar bra. 

Jag hade tänkt att använda EN timer till två hagar men det fungerade inte riktigt. Då var tanken att Brana och Kjartan skulle gå i olika hagar på våren, sommaren men tillsammans på vintern. Nu har Brana tagits bort men Kjartan och Theodór fungerar inte ännu bra tillsammans så de går i separata hagar och lär nog göra så under vintern, sedan får vi se. Så jag behövde en timer till.. 

Den är nu inköpt så nu är jag helt riggad inför vintern..  
8 grader ute imorse.. vintern kommer, var så säker..

Vintersäkrade hinkar, bygge som Pappa har gjort. Helt enkelt lådor med plats för murarhink i mitten och så isolerade med frigolit.

2 lunch-hagar med timer..  Uppdelade hagar.. Det som skulle behövas är kanske 4 lådor så hästarna kan få hö i lådor istället för på backen.. Det blir så lerigt på hösten.. 

Sedan får vi se nästa vår om jag inte väljer att sätta upp skjulet igen på samma gamla plats i sommarhagen och sedan ha dem där nere året om.. Vi får se.. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar