onsdag 17 augusti 2016

Vila för hästarna = inte vila för mig

Hästarna fick vila igår. Jag själv var lite trött men när man har djur och sköter dem mer eller mindre helt själv så får man inte vila. Det är bara till att fortsätta jobba med stallet eftersom hästarna ska ha det bra.


  • Så, det blev mockning av boxarna - eftersom mina hästar står inne om nätterna -  konstigt, kanske en del tycker eftersom jag förespråkar lösdrift ofta, men eftersom mina står i ganska små hagar utan något skydd så tycker jag de kan tycka det är skönare att komma in. Teo är inte gräsvan och jag vill inte släppa ut honom i stor gräsig hage så här på höstkanten (och riskera fång) så då får de gå i små jordiga hagar istället. Men jag gillar lösdrift och skjul eftersom jag tycker det är mer naturligt och friskt för hästarna att vara ute dygnet om.


  • Och väga hö.. Hela 4 kg per häst äter de nu, uppdelat på 4ggr per dag. Ett gäng hö-säckar bärs ut till en dynback nära hagen (så man slipper kånka på morgonen) och 2 hö-säckar hängs på boxdörr samt 2 töms i respektive box (insläppshö). Hö, eftersom vi inte har börjat med hösilage ännu samt att veterinär rådde oss att ge Kjartan hö istället för hösilage - tydligen tål äldre hästar inte hösilage så bra. 


  • Göra rent vattnet och fylla på.  Jag har vattenhinkar i boxarna och vattenkoppar. Men eftersom jag gillar det här med fritt flöde så erbjuder jag dem alternativ. Dessutom om det skulle bli strömavbrott så är det skönt att veta att de har vatten i hinkar. 2 stora 20-liters hinkar var. 
  • Sopa stallet. Gången ska vara ren så man slipper se allt skräp och annat.
  • Ta in hästarna. Ja just ja, hästarna ska in också. Ge Kjartan kraft och så känna igenom dem så att de inte har några skador plus kontrollera att alla 4 skor sitter bra på hovarna.
  • Mocka hage. Jag har bestämt att minst 1 gång i veckan ska både Kjartan & Teos hage mockas rena. De går i två hagar än så länge, eftersom de inte är "bundis-polare" och jag vill inte ha några skador. Hagarna är relativt små, så är det rätt skönt att ha dem rena från bajs också med tanke på parasiter. Kan man mocka hage så bör man, oavsett storlek på hagen.
  • Göra rent och fylla på vatten ute. Jo, det har ju vatten i hagen också. 2 st murarhinkar i isolerade vattenlådor. De ska tvättas och fyllas på till bredden så hästarna har fräscht vatten när de kommer ut dagen efteråt.
Ja, det var min vilodag det.. Sedan kunde jag åka hem och slöa.. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar