tisdag 30 augusti 2016

Kallt, Tölt, Staket

Det var blött igår. Väldigt blött. Men vad gör det när man är i stallet?! Så, det var bara till att fodra 2 blöta damer i hagen och sedan upp till stallet och börja mocka. Ida hon frös så hon skakade så jag erbjöd henne min fleecetröja (märk väl att hon hade en egen fleece-tröja på sig innan). Den var skön, sa hon och bäddade ner/in sig totalt.


Efter mockningen fick mina hästar komma in och äta lite eftermiddagsmat. De hade täcken på sig eftersom den hage de har erbjuder inte mycket skydd och har ingen mat, så jag ville faktiskt inte att de skulle frysa.. Även om jag inte tror att de skulle ha gjort det, men så är det också lite småskönt med torra hästar. 

Och så var det då dags för ridning. Teo har fått vila några dagar och var rätt pigg men ändå mycket samarbetsvillig. Vi jobbade på i ganska mycket trav och så lite tölt, det kommer mer och mer den där tölten men det kommer ta tid - det känner jag. Traven blir alltid så enormt mycket bättre efter en liten töltsekvens och jag riktigt känner hur han fjädrar och svävar i traven, mmmm. 

Efter en liten stunds ridning så avslutade vi på bästa möjliga sätt, med godis! Ledde upp honom till stallet och sedan av med alla prylar och så ut igen för att äta massa gräs. Där stod vi, i regnet i ca en halvtimme. Jättekul... 

Och så var det dags för Kjartan. Han fick longeras istället och efter en stunds longering fick även han stå och käka gräs... i regnet..  
Ida uppskattade INTE min träning och gräsbetes-stunden den här dagen. "man blir ju blöt, matte!!"

Vi har haft lite problem med elen i våra hagar och jag tog mig äntligen tid till att mäta massa staket igår kväll. i regnet.. Jag har en volt-mätare (stängselprovare) och gick där från hage till hage och mätte. Inte för att jag förstod om 1000volt var bra eller dåligt men jag har mätt alla staket. Det är fascinerande hur lite man egentligen kan om staket och elen så jag bestämde mig för att plugga på lite. Nu kan jag lite mer..

3000 volt mätt på banden är ett ganska ok häststaket.
Ett bra aggregat ger inte bra el, det krävs även bra trådar med bra jordning (fuktig jord, bra kontaktyta nere i marken), vettiga skarvar (inga knutar utan använd replås, bandskarv osv) lågt ohm-värde på banden (för ju lägre ohm desto bättre leder tråden ström). 
Det ska inte knäppa om trådarna, då är något fel. 

Jag hittade även en mycket bra sida på nätet som jag rekommenderar alla hästägare att läsa på, för vem vill inte kunna mer om stängsel och på så sätt känna sig trygg om att hästen är säker i sin hage?? http://www.bmsab.se/subdet200.htm

Jag kan säkert säga att våra trådar är helt ok, kanske lite för mycket ohm så det ska jag korrigera med ett nytt rep i mittentrådarna. Sedan har vi införskaffat oss ett batteriaggregat som ska installeras i helgen så vi har det bra.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar