tisdag 16 augusti 2016

Mat till hästen

Inte det lättaste det här med foder till hästen. Jag har alltid tyckt att hästar ska äta grovfoder och allra helst bara grovfoder men ibland så räcker det inte till och då får man komplettera lite. Men helst grovfoder, alltså gräs, hö, hösilage, ensilage och i värsta fall (om hästen är lättgödd) halm..

Brana kunde jag utan och innantill om hur mycket hon skulle äta beroende på årstid och träning men med Theodór blir det nytt igen.

Både Kjartan och Theodór går i hagar som är tomma på gräs.. Det finns lite att plocka men man kan nog säga att det är tomt på gräs, typ höst/vinterhage. Fri tillgång på salt + vatten och står inne på nätterna med samma förutsättningar.

Kjartan -  som är 30 år, ca 138cm hög, svårgödd, valack och longeras ca 3-4ggr/vecka samt rids max 1 ggr/vecka - får i nuläget 3 kg hö och 300gram kornkross samt betfor (3dl torrt som blöts upp några timmar innan). Han är runt om baken och man känner revbenen lätt med flat hand mot sidan av hästen. Han har börjat sätta vinterpäls vilket tidigare år resulterat i att han tappar vikt en smula.

Theodór - högre, ca 140 och växer fortfarande, yngre bara 4 år, valack, svårgödd och tränar mindre - äter i nuläget 3 kg hö. Han är svårare att tolka i kroppen eftersom han växer. Lite smal men ändå rund om baken även om det saknas lite "kött" här och där på rumpan (tror dock det är ridmuskler som saknas) och man känner revbenen lätt med flat hand mot sidan av honom.  Även han har börjat sätta vinterpäls.

Båda hästarna har glänsande hårrem, är pigga men väldigt PÅ när det gäller mat, m a o väldigt hungriga. Många säger att man inte ska övergöda unghästar och jag har sett många yngre förmågor som är väldigt smala men det där tror jag inte på. Jag brukar följa rekommendationerna från foderexperter, alltså minst 1kg torrt grovfoder per 100kg häst/dag och sedan följer jag alltid min egna känsla för hur de mår, alltså glänser hårremmen, känner jag revben, ser hästen nöjd ut, har den energi efter en ridtur osv..

Hitintills har båda haft gräs i hagen men nu är det tömt på gräs i deras hagar. Så nu måste jag nog öka på högivorna. Så de åtminstone har 4-5 kg hö per dag per häst.. Och ja, mina hästar äter torrt hö pga att min veterinär sa att äldre hästar brukar inte tåla hösilage.. och vi gör ju allt för lille gubben..



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar