fredag 8 januari 2016

När slutar man att rida? Vid -20 grader??

Jag tillhör den genren som rider i alla väder.. Jag rider i regn, blåst, sol, kyla, snöstorm eftersom jag älskar att rida och då utomhus eftersom jag inte har något ridhus..

I normala fall anser jag även att hästar kan gå ute i vilket väder som helst och är de orakade så klarar de alla väder utan täcke. Nu går min dam med tjockt vintertäcke, likaså gammelgubben (dock lite tunnare täcke) och sedan står de inne i varmstall på nätterna så den detaljen struntar jag i..
Jag vet att det finns forskning osv som säger att alla hästar, oavsett ras och päls, kan gå ute i alla väder utan täcke, även när de är svettiga men då innebär det också mer grovfoder och det är lite svårt med mer eller mindre fri tillgång på hö när man vill hålla hästen smal.. Rida mer? Jovisst, ge mig pengar så ska jag sluta jobba och då kan jag rida mer.. Det är en annan debatt..

Men när slutar man rida pga kyla?? 

Enligt veterinär Christian Pedersen så kan man rida i kyla, exemplaret är -15 grader, så länge hästen inte överansträngs.. Svenska Travsporten stoppar tävlingar vid -25 grader. Jag vet inte riktigt hur Islandshästförbunden gör för i FIPO står det så här "Tävlingar får inte äga rum under extrema väderförhållanden om hästens hälsa eller säkerhet kan komma att äventyras.". Det är då tolkningsbart vad extremt väderförhållande är.. Har sett att tävlingar, dock inofficiella, äger rum när det är -20 grader..

Den här veckan har det varit kallt, runt -20 grader och i normala fall hade jag ridit på som vanligt. Men Brana är inte ridbar och här kommer mitt undantag: Gammelgubben Kjartan på 30 år anser jag inte behöver tränas i sån här kyla..  Så just nu rider jag inte.. Men hade Brana varit fräsch så hade jag ridit på, absolut inte bara skrittat utan högre tempon, kanske inte så att jag rider hästen superflåsig men jag hade tränat på som vanligt.

Däremot kan jag låta bli att rida när det är runt +30 grader, vilket sker väldigt sällan men det händer. Då försöker jag rida på kvällarna när det är svalare.

Så ni som läser min blogg - Slutar ni rida vid något extremt väder??


1 kommentar:

  1. Varken plus eller minusgrader har stoppat mig. Däremot hårda vindar, stormar då farliga saker kan flyga omkring i luften och träffa mig eller hästen.

    SvaraRadera