måndag 25 januari 2016

Mycket häst i helgen

Det blev mycket av allt i helgen.. Började lördagsmorgonen med att göra klart värmekabels-historian under huset. Mina föräldrar kom över och bistod med lite armar och händer då jag märkte vid förra försöket att jag inte kunde göra allt själv.

Så medans jag låg inträngd under huset och matade värmekabel fram till ingången till huset, satt pappa på golvet inne i huset och försökte nå kablarna genom ett pyttelitet hål i golvet. Mamma bistod mig med verktyg och guidning, då jag inte kunde röra mitt huvud under huset.


Medan jag låg där under fick jag sms och samtal om att en av hästarna hade sprängt staket under natten och stod i mellankanalen mellan hagarna. Suck.. Morgonfodraren hade dock fixat allt. 

När vi väl var klara så fick jag nästa samtal - nu hade hästen gått rakt in i vår lilla flock, dragit in hö-påsar som låg utanför och tyvärr skadat sig under färden. Våra hästar (Brana, Svipa, Kjartan) hade nog levt rövare inne i sin hage för det var bra rörigt i snön och många märken överallt i snön. Dessa två damer, rymmaren och den snälla kamraten som var kvar i sin hage, fick sedan gå in i boxarna för att vi skulle reda ut allt under kvällen. 

Det blev lite funderingar och åter funderingar men efter en stund kom vi på en ganska bra lösning. Rakel och Kria (rymmaren och goa vännen) fick gå ner till sin hage igen. Inga höpåsar fick vara synliga i närheten av deras hage och Brana, Svipa, Kjartan fick gå i en hage uppe vid stallet, eftersom de ändå står inne under nätterna. 

Brana, Svipa, Kjartan tyckte detta var underbart för i denna hage fanns det massa gott under snön så de hade skoj där inne. Rakel och Kria var desto mer olyckliga för nu hade de inga grannkompisar att snacka med - vad hände med halva flocken, undrade de nog?

Söndagen blev en heldag i stallet med mockning, uppstädning av gamla höplatsen nere vid hagen, lektion av storhäst, väga hö osv..Det är bra mysigt att vara i stallet hela dagarna. 



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar