tisdag 19 januari 2016

Varje vardagsmorgon..

Det är lite pyssel varje vardagsmorgon. Inte nog med att jag själv måste gå upp, göra morgontoalett, klä på mig, packa ordning väskan, starta bilen utan jag har en hund som måste väckas, promeneras, och kläs på.. Dessutom är det ett gäng hästar som står och väntar i stallet och i hagen..

Pyssel jag gör varje vardagsmorgon:

1. Köra till stallet. 
2. Stanna bil vid första flockens hage, ta bort lock från 3-flockens vattenbalja.. (Funkar utmärkt med lock.. ingen is.) Noterar då hur 2-flocken kommer rusande mot mig i hagen bredvid.. 
3. Parkera bilen vid hagen, på med lampa och vantar.. Låsa bilen. Ser i bilen hur Ida då hoppar upp mot rutan och frågar: Jag då, matte??
4. Kolla vatten 2-flocken, knacka sönder is vid behov.. (alltid lika kul när det är iskallt ute, inte som nu utan när det är runt -20 grader då ögonen tåras och man ska försöka pricka isen och inte hinken)
5. Ge dem frukost och känna igenom dem.
5. Promenera upp till stallet. Försöker alltid bräcka min tid från gårdagens uppför-backen promenad
6. Svipa: Ta av och sätta på täcke. Hänga upp innetäcke ovanför boxen. Hon blir alltid lika sur att jag sätter för boxhålet med täcke men det är för att hindra kattskrället att gå in i boxen och bajsa! Sätta på henne grimma
7. Kjartan:  Sätta på täcke.  Sätta på honom grimma. Han blir alltid lika förnärmad över att han inte får gå ut på en gång och protesterar å det vildaste genom att sparka med framhovarna mot boxdörren
8. Brana: Ta av linda. Ta av täcke och hänga upp täcke på ovanför Kjartans boxdörr, vilket han protesterar ännu värre mot (men vad ska man göra med kattskrället) och helt plötsligt får täcket liv och börjar göra någon sorts spökdans medan det hänger över boxdörren.. Jo, Kjartan tar alltså tag i täcket och försöker slita bort det. Hojtar åt honom att låta bli täcket! Sätta på täcke på Brana. Sätta på grimma. Inne hos Brana får man då passa fingrar, huvud, armar då hennes tänder klapprar så fint bara några cm från sin kropp. Har man "tur" får man även se hur fint hon stegrar i boxen..
9. Ta ut Brana i gången, stänga hennes boxdörrar. Hon börjar då sin "ska vi gå nu?"-dans genom att gunga fram och tillbaka medan jag frenetiskt försöker öppna Kjartans boxdörr utan att Branas grimskaft glider ur min hand. 
10. Ta ut Kjartan i gången. Som nu kör med en slå på boxdörren-crescendo eftersom Brana är utanför boxen och inte han.. Stänga hans boxdörr
11. Ta ut Svipa i gången. Nu blir det trickigt.. Kjartan har respekt för Svipa och vägrar stå nära. Vår gång är inte den största och särskilt inte med öppen boxdörr. Så jag står här och håller i Branas grimskaft för att hindra henne att gå, försöker putta in Kjartan längst in i gången så att Svipa, snäll dam det där, ska anse att det är ok att gå ut i gången utan att störa sina grannar. Lyckas Stänga hennes boxdörr.
12. Be Brana gå före, JA, säger hon och kastar sig framåt.. Kjartan efter mig i lite panikläge eftersom Svipa kommer sist..
13. 3 hästar genom smalaste delen och så kommer vi ut till stora stallet och så tricket med att Öppna ytterdörr och putta fram Brana som hittar hö överallt och är såå hungrig.. 
14. Vända på alla hästar när vi väl är ute och hindra Brana från att attackera Kjartan, få Kjartan att ställa sig på en viss plats men han vågar inte då Svipa står lite för nära. Flytta på Svipa och så Brana, inte attackera - tack så mycket.. Lyckas vända Kjartan och så Stänga ytterdörr och släcka stallet.
15. Promenera ner till hagen och ha koll så Brana inte får hela flocken i galopp, eller att hon stegrar när jag bromsar henne.. Nedförsbacke till hagen. Se till att Brana låter bli att attackera Kjartan, inte tugga sönder grimskaftet eller mina händer, tack så mycket. 
16. Balanstricket.. Öppna första grinden, Nu äntligen, släppa Kjartan. Snurra runt med de andra fortfarande i grimma men nu gäller det att inte få damerna till att gå in i stora stenen som är precis vid grinden och inte heller vricka hovarna då det är ett litet dropp från grind och nästa grind och stänga grinden.
17. Promenera ner med Brana, Svipa och se till att de inte jagar på mig, varandra. Greppar nu tag i Branas grimma så att hon håller sig lugn och då får man passa fingrarna.. Svipa börjar gasa vilket gör att Brana vill galoppera.. Svettigt det här.
18. Släppa Brana, eller slita av grimman i full stegring och sedan galopp till hö:et, vilket gör mig panikslagen..
19. Släppa Svipa, som jagar efter Brana och börjar bocka och sedan parkerar vid första hö-högen efter att ha gjort sin "spinn-håll-er-undan-annars-kickar-jag"..
20. Säga åt Kjartan att "varsågod, flickorna har gått ner, kom in nu"..  Han travar lugnt och fint in i hagen, tack lille gubben..
21. Lysa upp vägen åt Kjartan så han inte går in i staketet. Han är ju ändå 30år och ska ha lite respekt och röd matta till sitt hö.
22. Stänga grinden..  Utmattad, svettig släpar jag sedan mig tillbaka till bilen och dubbelcheckar att staketen är hela och att alla hästar är nöjda och belåtna.

Noterar då att Brana fortsätter med sina galoppsnurror och suckar.. Dumma häst, du ska vara lugn!


Och folk säger att hästmänniskor är lata människor..  

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar