fredag 10 april 2015

Pigg liten guldgul dam

Kom till stallet igår och eftersom jag har börjat få vårkänslor så passade jag på att städa rent runt vår fodringsplats vid hagen medan jag inväntade Nilla. Ida fick sig en liten promenad till hagen och så fick hon sitta där och njuta av vårvädret medan matte flyttade halmbalar, tog reda på den lilla plast vi hade där och vägde hö.. Det blev fint kan jag säga.

Sedan tog jag in damerna och herren.. De går i varsina hagar, Kjartan i en stor härlig hage med tillgång till skjul och Brana+Svipa i en liten hage också med tillgång till skjul. Alla 3 har förstås tillgång till vatten och även varsina hölådor - som på något sätt förflyttar sig varje natt och dag.. Varenda gång när man kommer och fodrar i damernas hage så har en eller båda lådorna flyttats ganska långa sträckor.. Vem kan det vara som flyttar dem? Har vi tomtar i hagen?? Eller kan det vara så att en viss gul liten dam med hyperenergi tar tag och lyfter dessa lådor.. Jajamensan! Så är det.



Nåja, jag tog in hela bunten och sedan kom Nilla. Det borstades och fejades och Nilla drog ut först på sin springare och tränade de gångarter som jag och Brana (än så länge) inte får ägna oss åt.. Brana var mycket frustrerad över detta och både stregrade, snurrade, skrapade och gnäggade i boxen.
Men så äntligen kom Svipa tillbaka och jag kunde sadla, tränsa Brana och tränsa Kjartan..

Ut red vi och Brana kändes som en häst som kunde explodera när som helst.. För hon var pigg.. Taktade i skritten så gott som hela tiden, kunde inte vila på steget. Minsta möjliga valmöjlighet och hon började trava/tölta..

Och det bästa av allt.. SVALT BEN OCH INGEN SVULLNAD efter ridning.. WOHOO.. Ska det äntligen vända nu?!?!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar