måndag 21 juli 2014

Bara 1 månad kvar...

Om 1 månad så ska Brana in till Evidensia på återbesök. Prognosen har varit ojämn, allt från slakt till ridbar häst under de här 2.5 månaderna. Jag börjar se stora förändringar på hennes ben, ringbandet börjar bli mer normalt, benet har knappt ingen svullnad kvar. Hon går fint, verkar må bra och trivs med tillvaron. Hon kommer dock springande till stängslet så fort någon närmar sig som att säga "får jag leka nu, får jag göra något?"

Jag själv har gått från "vad ska jag göra utan Brana?", "köpa ny tävlingshäst igen, vad jobbigt", till "jag får väl betäcka henne om hon ska vila länge" och så "woho, jag kanske kan tävla nästa år igen".
Veterinären har sagt att jag redan nu kan börja rida, eftersom Brana är lite för pigg i hagen, men jag försöker undvika detta.. rider bara om hon är hyper och då bara i skritt på rakt spår i form, ca 10minuter. Samma veterinär har sagt att jag antagligen kommer kunna rida i augusti och då börja träna på allvar och att jag inte ska oroa mig för att samma skada ska ske igen på samma ben, då det är mycket osannolikt.

Branas ben kyls dagligen med kyllera och ibland med frysta damasker.. Hon går ute i hage tillsammans med Svipa men nu när det är så här varmt så står de inne på box dagtid, så de kan slappna av, sova lite, slippa värmen och insekterna.

Hon kommer att ha vilat 3 månader, om prognosen nu blir så som jag hoppas på.. 3 månaders vila i hage - det är många muskler som har försvunnit och kondis likaså. Om jag minns rätt så tappar hästen sin muskelmassa och kondition efter ca 12 veckor i hage.. Det är 3 månader.. Mitt arbete med Brana har varit långsiktigt och efter ca 1.5 år har vi (Brana & Jag) tillsammans fått hennes muskelmassa och kondition på plats men nu blir det till att börja om från början eller starta från en nivå som vi var på för länge sedan - hon är ju inte helt avställd, står inte på box 100% etc, tack och lov.
Tävlingarna brukar starta i april/maj.. Och veterinären sa att jag skulle kunna tävla på samma nivå till våren 2015. Såå, på ca 7-8 månader ska vi vara i toppform igen. OM prognosen är god dvs. Det kan även bli så att vid besöket i augusti att hon måste vila lite mer..

Vi får se vad som händer....






Inga kommentarer:

Skicka en kommentar