onsdag 9 juli 2014

Brana bus..

Igår var det varmt.. Så otroligt varmt. Hästarna var svettiga under sina täcken och bromsarna flög omkring och gjorde volter i värmen utav glädje. De fick komma in en snabbis och ta en paus i boxarna utan täcken. Medan Nilla red så checkade jag av Brana och Kjartan, kylde Branas ben så gott jag kunde och sen på med täcken igen och ut i hagen.
Jag ville se hur Brana reagerade när Svipa inte var i hagen, de är ju smått kära i varandra - eller så kan man säga att de är extremt beroende av varandra, så jag släppte ut Kjartan och Brana i deras hagar.. Jorå, Brana hon skrek, galopperade, travade, töltade fram och tillbaka för att få Svipa att komma tillbaka. Suck, inte alls bra. Hon ska som sagt bara hålla sig till skritt men säg det till en häst med spring i benen. Kjartan förstod inte alls vad hon pysslade med så han ställde sig i sitt hörn för att försöka få bromsarna att tro att han inte existerade.,., Till slut kom Svipa tillbaka in i hagen och lugnet återfanns igen.

Det här tål att tänkas på inför Svipas tävlingar. Brana kan tydligen inte ta det lugnt och enligt veterinärens rekommendationer ska hon bara skritta men inte stå stilla.. Jag har provat att ha henne i liten fålla, som hon egentligen ska gå i fram till augusti/september, men då gör hon åtta-volter i galopp. Så efter att ha diskuterat med veterinär igen fick hon gå ut i större hage tillsammans med Svipa.
Men Svipa drar ju iväg på tävlingar ibland och då blir Brana tokig, trots allt gräs som finns i hagen. Så, jag får välja mellan en galopperande häst i hagen eller en häst som står rätt still i boxen.
Desto värre så har Branas boxdörr bara en nedre dörr och därför stegrar hon över boxdörren och det finns ingen övre dörr att använda. Så, nu mekar jag till en övre dörr så får Brana stå inne under de tider som Svipa tävlas. För här gäller det att välja mellan galopp/tölt/trav och riskera att slå upp skadan igen eller inne på box, stilla i sisådär 10 timmar.. Jag väljer faktiskt stilla i 10 timmar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar