tisdag 1 juli 2014

Tankar från mig..

Jag ser det åter och åter igen.. Avelsvisningen av Islandshästar rider många med stångbett och aachennosgrimma.. Trots att inom Tävling av Islandshästar är det förbjudet pga att det mestadels inte passar sådana bett och i vissa fall så skadar det hästen.. Jag tycker det är dåligt av Islandshästförbundet att inte ha samma regler inom avel som inom tävling.

Avelshästar visas från 4 års ålder.. Med stång, aachenosgrimma och stenhård visning.. Men de får inte tävlas, inte förrän de är 5 år då de inte är mogna nog för att klara av en tävling?!? Men visning fixar de????
Vikterna på bootsen är tyngre på tävling än på avel - varför??? Bettreglerna är olika..

Men det är ju samma typ av visning vi gör, både på tävling och på avel. Vi rider tölt, skritt, trav, galopp, ökad tölt, flygande pass.. Jag skulle t om kunna drista mig att säga att avelsvisningarna är mycket hårdare än tävlingar.. Men rent krasst; vad är skillnaden????

        Förbjuden nosgrimme utrustning med detta bett numera. Hästen jag sitter på här är Ketíll frá Oddhólí..



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar