tisdag 5 maj 2020

Spöregn och träning

På morgonen när jag kom till stallet var det strålande solsken, varmt och hästarna hade haft en skön natt ute. De hade t om hösilage kvar från gårdagen så hungriga är de inte. Helt tvärtom än vad jag brukar tycka och tänka med hösilage kvar, eftersom jag vill att hästar ska äta upp sin mat på ca 2 timmar och blir det kvar mat, så får de för mycket men just nu bryr jag mig inte. Det enda som är viktigt är att alla får tillgång till maten och alla är överens. Mätta hästar = Glada hästar, i alla fall när det gäller Teo. 

På eftermiddagen när jag kom till stallet hade det spöregnat, och höll fortfarande på, det var ca 5 grader ute och åskade/blixtrade lite. Jag visste vad som skulle hända. Mycket förbannad Teo eftersom han är helrakad från i vintras och går utan täcke - bara när det är fint väder så går han naken. Men när Teo fryser, då blir han en drake.. Förberedde käk inne i boxarna sedan kom stallkompis - vi tar inte in hästarna ensamma just nu efter lille Sólfari är alldeles för ohanterad.

Teo mer eller mindre rusade upp medan jag och Solfari promenerade lite sakta upp. Väl inne fick Teo fleece på sig, fascinerande enligt Solfari att Teo kan byta färg så ofta, och så ner i spöregnet för att hämta upp nästa gäng. Ingen ridning eftersom Teo var svinkall, så han fick värma upp sig i boxen en stund med mat, fleece och vila. 

Solfari däremot fick öva inne i boxen med att lyfta på framhovarna. Mycket läskigt och ibland försöker han bita mina händer men vi jobbar oss sakta genom övningarna så han lär sig. Jag vill INTE påskynda arbetet då jag vill att han ska känna sig trygg och säker hos mig.  Hur jag gör??

Jag har grimma på och grimskaftet är på motsatta sidan om halsen. Jag står alltså på hästens vänstra sida och har grimskaftet på högra sidan om halsen, håller min högra hand i grimskaftet samt på hästens hals.. Kliar lite.. Står med ansiktet mot min hästs ansikte eftersom jag måste se vad som händer. Smeker hästen med min vänstra hand ner mot benet och kliar samtidigt med min högra hand - lite simultanförmåga behövs, annars börjar man klia med vänster hand också ;-) . Sedan stryker jag nedåt och nedåt, om hästen vill kolla får han göra det men försöker han bita så stoppar jag honom försiktigt med grimskaftet som jag håller i högra handen. Efter några sekunders stillastående och utan bitförsök så lyfter jag bort handen. Berömmer och lämnar området.. Och sen så repetera, repetera, repetera.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar