söndag 23 juni 2019

Lite paus

Det har blivit lite sporadisk ridning så här efter tävlandet. Dels så tycker jag att den häst jag har tävlat behöver få en paus och dels så har det varit så infernaliskt varmt (27 grader!) så jag har inte orkat rida. I kyla kan jag nog rida i hur kallt väder som helst men värme.. nope.. det går inte.

Så under den här veckan som har varit har jag väl ridit kanske 2 gånger.. Inget hästarna mår dåligt av och inte jag heller faktiskt.  Har njutit av midsommaren med familj hemma hos mig, hästarna har fått vila helt enkelt.

Men nu har jag satt igång igen!! Inspirationen kanske inte är på topp just nu efter några tråkiga gupp på vägen (en del människor, suck säger jag bara) men nu har jag bestämt mig att strunta i allt, köra på i eget tempo och egen väg och så se vad som händer.  Min underbara stallkompis har semester just nu så i nuläget tar jag hand om alla (hehe, bara 2 just nu) hästar..

2 hästar ja.. Vi saknar verkligen en flock nu. Våra hästar blir lite väl ihopkopplade och lite väl klängiga på varandra och vi behöver fler hästar till vår hage som kan beta ner den. Visst blir det billigt för oss, för nu håller vi halva hagen eller mer faktiskt tills  det blir höst och så får de beta där och på så vis behöver vi inte hösilage förrän typ november men ändå. Skulle bra gärna ta över hela stallet så man kunde få flera islandshästar till stallet men då måste alla stora hästar (hela 5st) behöva flytta.. För jag vill inte blanda hästar, stora och små.. De äter helt enkelt för olika.

Vi vill ha en flock!!
Solfari kommer inte förrän nästa år på hösten, hujedamig!! En 3-årig hingst! Och det är ingen garanti att han kan gå med valackerna.
Min stallkompis nästa häst letar vi efter men det tar tid och är svårt att hitta vettig valack. De har tittat på många men de flesta i prisklass 50-70 verkar vara skit. Det skrivs att de har tydligt stopp, läromästare, väl separerade gångarter, klockren tölt och när man åker och provar så känns hästen som en stenhård bergskross med knappt skönjbart stopp och vacker grisepass.. Näe, annons-folket ljuger verkligen eller har alldeles för höga tankar om sina hästar. De hästar som ändå är något har varit skadade vid besiktning. 1-2 valacker till skulle bli perfekt.. och så min stallkompis 2 hästar och så mina 2..

Under min semester, i slutet av augusti, ska jag bygga om hagen så att trådarna håller för vintern. Noterade att en hel del börjar slitas av. Dessutom ska vi ta och bygga upp ett lösdriftskjul igen - bara så vi har möjligheten att ha  hästarna ute dygnet om/året om, om vi känner för det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar