tisdag 18 juni 2019

Morgonridning

Jag försöker göra det jag kan för att undvika den extrema värmen för både mig, hästarna och min lilla voffa.. Så det bästa jag kan göra när det är så varmt ute på dagarna och eftermiddagarna är att rida väldigt tidigt på morgonen - för då är det runt 15 grader ute, rätt kyligt, fuktigt och helt underbart.

 
Så, jag packade bilen med alla hästprylar som jag behövde för att rida, körde ner till hagen, kort vända men lättare att göra allt vid hagen än att leda hästarna upp och ner, och sedan så tog jag ut den ena hästen för att träna på ridvolten - som är precis vid vår hage.
 
Jag tränade än det ena, än det andra och båda hästarna gick väldigt bra. Ja, jag har en liten träningshäst igen i ca 1 månad. Det var skritt, halt, skritt, halt och så lite tölt på serpentinbågar för den ena hästen och för Teo övade vi trav på liten volt. Vi behöver stretcha och tänja de där bakmusklerna och i trav på liten volt så krävs det att hästen är väl balanserad och jobbar rätt med bakdelen. Teo ville helst leka planka och trava på raka linjer men efter lite diskussion så gick det bättre. Slutade rätt snabbt ridningen på båda så fort de gjorde jobbet tillfredsställande bra.
 
Ut i hagen och jag åkte vidare till jobbet. Lär nog bli fler morgonpass för mig och hästarna.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar