torsdag 2 augusti 2018

Magra, tjocka hästar

Trots det extremt värdelösa betet det här året har hästarna i vår hage lyckat hålla vikten!? Jag förstår det inte men jag antar att det beror på det extrema "trycket" i gräset det här året. För gräset innehåller rejält tryck det här året.. Trots att det är sönderbränt.

Teo går ner litegrann men han får lite extra inne så han håller vikten, men jag antar att det beror på att jag har börjat träna honom igen.. Kjartan får hela tiden extra så han är rund och go om magen.

Det gäller att ha koll på hästarnas vikt så man inte börjar stödfodra bara för att man ser hur betet ser ut. Även om det är bränt bete, så håller hästarna hullet.. Känn på hästen!! Börja inte stödfodra bara för att du anser att det är för dåligt bete..

Lille Kjartan - som varje morgon vill komma in i boxen och får det ibland och ibland inte. Känner mig alltid lika elak när han inte får komma in men igår var det runt 30 grader i stallet och totalt stilla i luften så det är inte humant att låta dem vara inne. Det rann om hästarna igår när de stod inne, så de fick en lite duschning så de orkade med.

Usch, längtar till kylan.. Längtar till att inte vara svettig hela tiden.. Längtar till att slippa flugorna. Men så har jag alltid älskat vintern också..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar