fredag 27 april 2018

Volt-arbete, Gräs, Hösilage

Det blev en sen ankomst till stallet igår men vad gör det?

Hästarna hade det skönt i sina boxar och jag passade på att ta det lugnt i stallet då jag var helt ensam. Borstade av Kjartan rejält och fick ihop en hel del päls som hade lossnat. Han njöt av allt kliande han fick samt det bästa av allt: Äta apelsin!!

Teo fick sig också en rejäl genomgång men han fäller mindre synligt eftersom han är helrakad sedan i vintras. På med sadel och träns och så ut mot ridvolten. Tränade lite sidvärtsrörelser, volter i både trav och tölt men att tölta på volten är lite tungt.. Underlaget är ännu lite för tungt för tölt för Teo så vi höll oss mestadels till trav och galopp. Övade en hel del galoppfattningar också.

Tog sedan en avslappnande skritt på grusvägen för att sedan rida hemåt. Mys..

Jag har noterat att Teo verkar svälla lite om magen och visst, de går på grönbete men så mycket gräs finns det inte i hagen. Jag sänker givorna så mycket jag kan inomhus men nu går han på minimalt men går fortfarande upp. Noterade imorse att två hästar väljer att äta gräs framför hösilaget som jag serverar på morgonen vilket leder till att Teo och Mestur äter upp allt hösilage. Eftersom Teo är en "spaghetti-kille" (suger i sig maten fort) misstänker jag att han äter ca 2-3 kg hösilage och på det sedan allt gräs som finns i hagen - inte undra på att han sväller..
Jag får helt enkelt rida längre och mer numera..

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar