fredag 13 april 2018

Träning..

Gårdagen så tränade Teo och jag på grusvägen. Det skulle bli ridvolten men jag ändrade mig och tog en kort grusväg istället. Kort grusväg, då den bara är runt 800 meter men med perfekt underlag till skillnad mot vår ridvolt som är lite för mjuk för mitt tycke.

Så jag övade där.. Och det blev ungefär så här:

  • Skritt på långa tyglar
  • Skritt med lätta sidvärtsrörelser från sida till sida. Inga större krav än att han skulle lyssna på skänkeln.
  • Små volter vid varje "varvbyte" där han skulle trampa under med bakdelen och vara mjuk i sidan
  • Korta tyglarna lite mer och så fortsätta med skritten men då med lite högre krav på sidvärtsrörelserna - nu ska han förflytta sig korrekt med rätt stöd från min sida
  • Lite mjuka öppnor, inte fullt krav på perfekta utan mer mjukna i sidan
  • Starta tölten och fortsätta med sidvärtsrörelser
  • Volterna vid varje grusvägsslut i tölt
  • Lite mer samling i tölten och mer krav på sidvärtsrörelsernas korrekthet
  • Öka tempot i tölt lite.. Minska lite, öka lite, minska lite
  • Tydliga och korrekta avsaktningar till skritt från tölt vid varje varvbyte. Inget travinslag, tack så mycket
  • Skritt, på långa tyglar.. Minipaus
  • Samla igen och så fatta galopp.. Galopp hela vägen och så sakta av på korrekt sätt till skritt, inte falla på framdelen, inte falla till trav eller tölt.
  • Tölt igen med lite högre tempo för att sedan korta ner till det kortaste vi kan utan att tappa energi
  • Avsaktning till skritt, långa tyglar, beröm..
  • Avsittning. Leda hem hästen.
Ungefär så blev halvtimmens träning. Teo skötte sig strålande vilket betyder att jag gjorde ett bra stöd-jobb åt honom. Mycket nöjd.

En liten morgonbild från imorse, vid 05:45.
Solen hade precis börjat nå över trädtopparna och hästarna hade jag precis släppt ut så de började mumsa på morgon-hösilaget. Det här är livskvalité

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar