måndag 9 april 2018

Lång helg

Jag vet inte riktigt vad som hände men den här helgen kändes superlång..  Visserligen tog jag ledigt på eftermiddagen på fredagen men ändå.

Nåja, fredagens eftermiddag ägnade jag åt att tömma vår vinterhage på ponny-säkrade trådar. Vi har en ponny i isis-flocken och han är rätt duktig på att gå igenom trådarna när han känner att det är dåligt med ström och eftersom de gamla trådarna har väldigt många år på nacken så levereras inte ordentligt med ström i hagen. Så före ponny kom in hagen så säkrade jag upp hagen med min nyinköpta tråd och typ 2 extra rundor runt hagen långt ner med stark ström.

Eftersom vintern 2018/2019 kommer vi inte ha denna hage, den är för liten för 4 hästar, så rensade jag ur hagen på trådar, knorrar, stolp och lunchhage som jag hade monterat dit. Jag misstänker att våra hästar kommer vara i den hage de använder nu, året om..  Den är stor, fin och eftersom vi har mätt vägen, 255meter från stallet. Så för mig som går med alla 4 ner till hagen samtidigt, de är så snälla tillsammans så får jag en 510meters promenad varje dag - nerför backe till hage och uppför backe tillbaka till stallet. Min kompis, som tar 2 och 2 får istället 1 km promenix - men hon släpper oftast bara ut 1 gång per vecka så..

Vi har ridit ut varenda dag den här helgen, med eller utan handhäst. Mysiga skrittrundor med lite tölt-inlägg eller krävande tölt med tempoväxlingar - lite olika beroende på vilka hästar vi har med oss. Grusvägarna börjar bli lite väl mjuka nu och med risk för att hästarna trampar igenom, ibland är grusvägen så pass mjuk  nämligen så det blir hål eller hästarna trampar ner 10cm, så har vi en smula lugnare tempo än normalt.

Lektioner har jag också haft, både lördag och söndag. Lördagen för en 3-gångare, där vi övade mycket galopp och slutor och på söndagen för islandshästar där de jobbade med sitsen, formen, tempot, takten och "få-ihop-alla-kroppsdelar".. Mycket roligt..

Emellan allt hästande så har jag även hunnit tvätta, städa hemma, vila på soffan och njutit av goda middagar tillsammans med lilla Ida. Mysfaktorn är hög hos familjen Anna..



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar