måndag 16 april 2018

Träning, Mys, Staketbygge, Bett

Det märks att det börjar bli vår nu. Vädret är varmare, folk går med lätta steg och tunnare kläder (en del lite för tunna enligt mig) och blommorna börjar dyka upp samt fler personer ute i trädgårdarna och jobbar.

Det kan man lugnt säga om mig i alla fall - det här med att jobba ute i trädgården. Jag har längtat tills snön försvinner så jag kan göra klart hemma, ute. Jag fick som sagt en stor fet avloppsanläggning på min framsida, inte alls nöjd med att den hamnade där men jag hade inget val och hitintills har det bara varit en stor "ubåt" täckt av jord. Jag har redan planerat hur det ska se ut men nu äntligen kan jag börja arbeta mot det också.

Så! En av dagarna under helgen ägnade jag åt att höja min gärdsgård. Den har legat på ca 1.10 cm hög men eftersom jordhögen är ca 1.60 hög så ville jag höja staketet så att man inte ser högen så enormt mycket från utsidan. Sagt och gjort, jag höjde staketet rätt rejält så nu ligger stakethöjden på ca 1.80. Rätt skönt för nu ser inte heller grannarna rakt in i mitt vardagsrum.
Sedan ska pergolan ner, om ca 2 veckor, och därefter kan jag "odla" gräs.. Det ska bli högt gräs på själva högen och kort gräs på den mer platta ytan, sedan ska själva "locken" på avloppen döljas med bambu.. Blir nog fint när det blir klart.

Annars har jag hjälpt moster med att köpa en soffa från IKEA, kört den till henne, byggt upp den, möblerat och donat.

Och så ridit, förstås. Det har varit uteritter tillsammans med kompisar och även träning på en annan grusväg. Jag måste skryta och säga att Teo går sagolikt bra just nu.. Ska bli intressant att höra vad Peter säger när jag ska på kurs i slutet av maj - undrar vad han tycker??

Ett bekymmer har jag dock. Han går väldigt bra på tunna smala bett och det jag rider på just nu är ett Bombers rakt med tungfrihet. Jag känner dock att han viker undan från bettet, tycker nog att det är lite för skarpt och jag har provat med tjockare raka bett utan tungfrihet men då blir han stum i handen. Jag vill att han ska våga ta för sig och suga mot bettet men inte att han tar bettet och blir stum eller som det är nu att han kryper in bakom hand. 3-delade är bra men det känns som om han tycker de är för tjocka och så verkar det som om han vill ha tungan orörd.. Jag måste hitta något som gör att han tycker det känns bra utan den stumma känslan och utan den "onda" känslan som jag har nu.
Får nog ta en sväng förbi WoW hästkraft, eller Ninas häst o hund som jag tror det heter numera.


Färdigbyggt staket

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar