måndag 28 december 2015

Back to work..

Då var julen över och jag är åter på jobbet.. Bara några dagar inför nyårsafton och sedan är det hovslagare och veterinär för Brana, så då är jag ledig igen. 

Dagen före dopparedagen tog jag och Nilla ut våra hästar på en härlig liten runda i full mundering. Eftersom jag inte kan rida Brana så tog jag Kjartan (30år) istället. Lille gubben passar så fint i sin tomtedräkt och jag satt och njöt under hela turen. 


Julen har varit skön, familjär, ensam, stressande, avslappnande, hästig, morgontidig, kvällssen.. ja helt enkelt allt på en gång.. 

Jag började julaftonsmorgon med att åka till stallet och släppa ut hästarna, mocka och sedan dra direkt hem till mina föräldrar där badet väntade. Mamma & Jag åkte till kyrkan för att önska mormor och morfar en god jul, tända lite ljus vid minneslunden, begrunda vad som händer med livet.. 

Sedan hemåt för lite mat, lite mys - tack och lov ingen julmat!,  och så julklappsöppning..  Ingen av oss skulle ha köpt/fixat julklappar men jag älskar mina föräldrar och vill på alla möjliga sätt visa det så då får man helt enkelt komma på finurliga julklappar... såsom en kalender som jag har gjort.. ett par varma strumpor eftersom de klagade på att de frös om fötterna.. och en tavla på mamma med Lasse Åberg och Sven Melander.. den åkte upp på vägg direkt. Jag hoppas de gillade sina enkla men väl genomtänkta julklappar.. 

Själv fick jag den här: 

Något jag verkligen behöver och saknar men inte riktigt har haft pengar till.. Jag blev superglad!!
Sedan var det nästan dags att åka hemåt för att jag måste passera stallet (igen) för att ta in hästarna, ge dem kvällsmat.  
Juldagen kom och gick.. 
Annandag jul kom föräldrar över till mig för att inviga vedklyven.. Pappa tyckte den var så rolig så han tog över hela jobbet och bara matade på den där klyven. Mycket roligt. Jag har nu en garderob (?) full med färdigklyvd ved som mamma fyllde och kan fortsätta kapandet när tid finns.

Ja.. mer eller mindre varje morgon och varje kväll åker jag till stallet för att byta täcken på hästar, ta ut hästar, mocka box, ta in hästar, känna på Branas ben, kyla Branas ben, väga hö.. Det är något som ingår i min normala morgon/kvällsrutin numera. 

Söndagskvällen var det då dags att börja förbereda arbetsdagen så vi tog det lugnt i soffan

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar