torsdag 9 november 2023

Tandläkare till tottohesten

 Idag kom den suveräna tandläkaren för en första koll på Teos tänder. Tänk att jag aldrig har kollat tänderna på honom, trots att jag har ägt honom sedan han var 4, nu är han 12.. 

Men tandläkarn kom, gav honom lite lugnande - känslig häst fick jag höra för han däckade totalt - och då blev det lite kolla på tänderna. Summeringen:

1. Skador på framtänder pga att han gräver ner tänderna i marken så de slits. 

2. Bettpåverkan på tänderna. Alltså han suger upp bettet mot första tandraden och håller bettet där. Det är ingen fara men det syntes att han gör så. Det blev lite slipning där för att uppmuntra honom att lätta på greppet.

3. 2 små vassa kanter på yttre övre sidans ena tand (på högra/vänstra sidan). Slipning och så var det ok. 

Generellt fick han OK på sin munhälsa och så passade veterinären även på att kolla efter snoppstenar, men det fanns inga avvikelser där heller. 

Tandläkaren kollade betten jag använde också och tyckte att alla var ok men han rekommenderade ett ledat, d-ringsbett som jag ska kolla upp..  Typ Bombers barrel 10mm tjock,. Man kan alltid prova.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar