tisdag 21 november 2023

Mycket jobbande i stallet

 Det är mycket som ska fixas i stallet nu inför bytet från kollektivt till mig. Jag, tillsammans med några snälla stallkompisar, har jobbat hårt i helgen. Det har varit nedtagning av alla små-hagar i stohagen. Teo och hans kompis har fått flytta till en annan hage, jag har byggt lösutsläppskanal till vissa hagar, pallar med kragar har satts vid hagarna för att underlätta preppning i hagar och vattenbaljor har burits och placerats på rätta ställen. 

Krokar i stallet har fått byta plats och täckeshängare har fått distanser så man kan hänga lite tjockare täcken på dem. Sopborstar och grepar har blivit gemensamma (storhäststallet har tidigare haft privata) och bytt plats. Lunchhagar har byggts. Regler och fodringsrutiner har satts upp.

Som sagt en väldans massa har gjorts.  Jag har några saker kvar att göra men snart börjar allt bli klart. Det ska bli väldigt kul det här! 

För de som är nyfikna, rutinerna i stallet från den 1 december:

Kl 05-08 (beroende på dag). Vardagar släpper jag ut hästarna. Jag täckar av/på, lindar, sprayar, kraftfodrar de som behöver, medicinerar och gör det man önskar. Helger gör den person som har helgen likadant - fast kanske lite senare än 5 på morgonen. Grovfoder finns redan i hagen.

Lunch serveras i hagen av automater kl 12

Intag sköter alla ngn gång mellan 16-18. Vi roterar var 14:e vardag. Man tar in, ger grovfoder, täckar av/på och allt annat som önskas. Man ger kraftfoder efter ca 15 min. Man lägger ut frukostgrovfoder i hagar, likaså lunchgrovfoder och ställer automater. Man riggar kvällsgrovfoder i boxarna och ställer dessa automater. 

Kväll ges av automater i boxarna kl 24.

Helger roterar vi var 7-8:e helg. Man jobbar 2 och 2. Då gör man allt ovanför plus mockar åt alla och riggar vatten åt alla i boxar som hagar.  Då kan alla andra vara lediga, bortresta eller dylikt för man vet att ngn annan tar hand om hästarna. 

Varje hästägare ansvarar för att lägga färdigvägt hösilagepåse på rätt ställe vid hagarna - finns lådor vid hagarna - så att det underlättar bärandet för intagaren. Varje hästägare måste också mocka på vardagarna.  

Sedan är det förstås en massa andra saker men det här är liksom vanliga fodringsrutinerna.. 




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar