fredag 11 mars 2022

Förbaskade hästar - hovis

 Mina knaspållar.. Hovslagaren kom igår och skulle sko båda två. Solfari fick vara den som skoddes om först. Framhovarna gick bra och han har nya fina skor där. Men bak... 

Första skon kom av och sedan försökte min lilla gule plutt kicka hovslagaren och det resulterade i ett litet sår på hovslagarens arm pga ngn söm eller ngt som rispade hovslagaren!?!! Därefter började problemen. Solfari vägrade samarbeta och kickade, ömsom la all vikt på det lyfta benet, ömsom rusade framåt eller kastade sig bakåt. Jag beslöt att avbryta och så paus i boxen medan vi skodde om Teo.

Även han var stökig och skrapade med framhovarna, ruskade på huvudet. Teo har väldigt tunna hovväggar och sätter man inte sömmarna perfekt så börjar han halta.. Mycket lätt att göra när man har en häst som står och rycker med huvudet så hovis inte kan slå i sömmarna bra. Suck!! 

Sedan blev det lite omplanering och så försökte vi sko Solfari väldigt nära hans box men nope, det gick inte det heller. Provade att bremsa men så rotade han ner hovarna i golvet så vi kunde inte ta upp dem. Jag beslutade att avbryta helt och hållet. Det ska inte vara en stor grej det här och hästarna ska vara samarbetsvilliga. När man börjar stöka med dem så blir allt bara svårare så det var lika bra att avbryta och försöka en annan dag. Solfari dör inte av att gå barfota bak, inte nu på vårkanten. 

Så vi bokade en ny tid för Solfaris bakhovar bara och så håller vi tummarna att det går vägen.

Men! Det här visar klart och tydligt att vila mer för mina hästar är inte ett val. NU ska den lilla också sättas igång. Sagt och gjort - Solfari fick jobba på volten på kvällen med lite longering och därefter arbetade vi på att lyfta bakben.. Gick hyfsat. Tanken var att jag skulle slå på den sko som hovis hade tagit av bak men det gick INTE. Dock gick lyftandet och hållandet bra så jag får helt enkelt öva mer.

Teo och jag stämde av var vi var på träningen, hur stela är vi, hur samarbetsvilliga är vi, hur pigga är vi.. och det var helt ok. Teo är alltid lite seg i början efter en vilodag och nu har han vilat 1 vecka, så motivationen kanske inte var den bästa. Men det gick bra.

Solfari ska även få bli "uppläxad" av Teo då Solfari har blivit lite väl kaxig i hagen med den andra valacken. Teo går i egen hage för han är lite för hård mot de andra hästarna.  Men i helgen byter vi, så andra valacken får gå själv en stund medan Teo och Solfari får reda upp var skåpen ska vara. Ska bli intressant att se hur detta utvecklar sig. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar